Gezondheidsvoordelen van Mindfulness

Gelukkiger leven door mindfulness

De laatste jaren heeft mindfulness langzaam de wereld veroverd. Steeds meer mensen richten zich op een levensstijl waar mindfulness een belangrijke rol in speelt. Vooral stressvermindering is voor mensen een belangrijke motivatie om met mindfulness te beginnen, maar mindfulness heeft nog veel meer voordelen voor jouw gezondheid. Of je nu actief aan de slag gaat met yoga of elke dag een paar minuten neemt om te mediteren, je zult op korte en lange termijn diverse gezondheidsvoordelen merken.

Mensen die regelmatig met mindfulness bezig zijn hebben ook andere voordelen op zowel het fysieke als mentale vlak. Vaak worden deze voordelen onderbelicht omdat we door de stressvolle omgeving waar we ons vandaag de dag in begeven, zowel op het werk als in ons privéleven, vooral bezig zijn om onze stressniveau’s te verlagen. Maar zodra je langer aan de slag gaat met mindfulness en het elke dag of meerdere keren per week een onderdeel van jouw routine maakt, ga je ook steeds meer van de andere voordelen zien.

Mentale voordelen

De mentale voordelen van mindfulness maken het juist voor een zeer brede doelgroep interessant. Je hoeft niet gestresst te zijn om te beginnen met mindfulness. Op verschillende gebieden is mindfulness een ontzettend handige routine om voor verlichting van bepaalde symptomen te zorgen. Zo zijn er diverse mentale stoornissen die de dagelijkse routine erg lastig kunnen maken, maar dankzij mindfulness kan men beter omgaan met de symptomen en kenmerken van deze stoornissen.

Omgaan met emoties

Iedereen krijgt te maken met emoties. Of je nu heel blij bent of juist verdrietig, er zijn altijd redenen om emotioneel te zijn. Mindfulness helpt om beter met jouw emoties om te gaan. Doordat je korte tijd met jouw eigen gedachten bezig bent, leer je steeds beter begrijpen wat er in jouw hoofd omgaat. En de rust die mindfulness jou brengt helpt verder om goed met emoties om te gaan. Wanneer jij bijvoorbeeld een zware emotionele periode hebt, kan mindfulness helpen om af en toe even uit die emotie te stappen. Zo kun je rationeel blijven nadenken in plaats van het emotionele deel van jouw brein de overhand te geven. En dat helpt op zowel korte als lange termijn om met emotionele tijden om te gaan. Mensen die leiden aan een mentale aandoening waardoor zij moeilijker om kunnen gaan met emoties kunnen door middel van mindfulness ook meer rust in hun hoofd krijgen.

Paniekaanvallen

Wanneer jij last hebt van paniekaanvallen dan kun je mindfulness gebruiken om hier op een andere manier mee om te gaan. Paniekaanvallen kunnen zich voordoen wanneer het te druk om ons heen wordt, wanneer je even niet weet wat je met een situatie aan moet of wanneer het je gewoon allemaal even te veel wordt. Door direct een oefening voor mindfulness te starten wanneer je een paniekaanval op voelt komen, kun je de cyclus van gedachten in jouw hoofd stoppen en merk je al snel dat jij je een stuk rustiger zult voelen. Door dit steeds vaker te herhalen, heb je steeds beter door wanneer je even een rustmoment moet nemen en merk je dat jij gedurende de dag steeds minder last hebt van paniekaanvallen.

Depressie

Veel mensen kampen vandaag de dag met een depressie. Vooral de millennial-generatie heeft hier steeds meer last van. De drukke omgeving en de verwachtingen die mensen aan zichzelf stellen kunnen goede voeders voor een depressie zijn. Daarbij zijn sommige mensen simpelweg van nature wat depressiever dan anderen. Mindfulness kan helpen om de negatieve gedachten die tot een depressie leiden stil te zetten en zorgen dat je even uit het moment stapt. Bovendien kan de extra rust die mindfulness jou biedt gedurende de dag ook zorgen voor minder depressieve gedachten.

Slaapproblemen

Of je nu last hebt van een slaapstoornis of door jouw luide buren moeilijk in slaap kunt komen, we hebben allemaal weleens last van slaapproblemen. Soms lukt het simpelweg niet om direct in slaap te vallen. Er kunnen duizenden gedachten in ons hoofd rondgaan waardoor we niet de rust vinden die nodig is om goed te slapen. Een mindfulness-oefening voor het slapengaan kan helpen om jouw gedachten te laten rusten en kalmte in jouw hoofd te creëren. De verminderde activiteit in jouw hoofd helpt vervolgens om beter te slapen.

ADHD

Mensen die aan ADHD of ADD leiden hebben moeite om zich te focussen en kunnen hyperactief zijn. Mindfulness helpt hen om de grote hoeveelheid prikkels in het hoofd stil te zetten. Veel mensen die aan ADHD of ADD leiden gebruiken medicijnen om rustig te blijven, maar er is een steeds grotere beweging richting natuurlijke behandelmethodes in verband met de bijwerkingen van medicijnen. Een dagelijkse mindfulness-oefening in de ochtend kan helpen de prikkels gedurende de dag te verminderen. Wanneer je net voor het slapen nog een mindfulness-oefening uitvoert, helpt dit ook weer om gemakkelijker in slaap te vallen.

Verslavingen

Er zijn allerlei soorten verslavingen, van videospelletjes spelen tot drugs, alcohol en zelfs suiker. Een verslaving is vaak het gevolg van een gedachtepatroon: als X gebeurt, ga ik Y doen. En Y is in dit geval het gedrag waar de verslaving bij komt kijken. Zo kunnen mensen drugs gebruiken wanneer zij stress ervaren of een moeilijke dag afsluiten met alcohol. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die leiden aan een verslaving hier gemakkelijker mee kunnen leren omgaan door aan mindfulness te doen. De extra rust in het hoofd helpt om de impulsen stil te zetten. Voelt iemand zich bijvoorbeeld erg verdrietig dan kan er gekozen worden voor een mindfulness-oefening in plaats van zich urenlang te verdiepen in een videospel.

Geheugen

Er is onderzoek gedaan naar de correlatie tussen mensen die aan mindfulness doen en hun geheugen. Deze onderzoeken hebben aangetoond dat mindfulness op de lange termijn kan helpen om beter te presteren bij geheugentesten. Één van de aanleidingen voor deze verbeterde resultaten kan liggen bij het verminderen van prikkels. Iemand die aan mindfulness doet heeft gedurende de dag minder prikkels. Deze prikkels kunnen normaal gesproken in de weg zitten om informatie goed in de hersenen op te slaan. Door mindfulness in te zetten en de prikkels te verminderen kan het geheugen een redelijke boost krijgen.

Lichamelijke voordelen

Naast het grote aantal mentale voordelen dat mindfulness biedt zijn er ook diverse lichamelijke voordelen waar je profijt van hebt. Dit kunnen erg specifieke voordelen zijn voor bepaalde lichamelijke aandoeningen, maar ook in het algemeen is het erg interessant om op de lichamelijke voordelen van mindfulness te letten.

Prikkelbaar darm syndroom

Het prikkelbaar darm syndroom, ook bekend in het Engels als het Irritable Bowel Syndrom (IBS) komt bij een klein deel van de bevolking voor. In Amerika is onderzoek uitgevoerd naar de resultaten van mindfulness om de symptomen van deze aandoening te verminderen. Gedurende een studie van 9 weken is vastgesteld dat patiënten aanzienlijk minder last ondervonden van IBS wanneer zij mindfulness als behandelmethode inzetten. Dit is het gevolg van een verlaagd stressniveau, waardoor deze stress zich ook minder sterk in het lichaam verspreidt.

Verlagen van de hartslag

Door elke dag een moment te nemen waarin je even helemaal tot rust komt, zul je merken dat jouw hartslag ook langzaam daalt. Veel mensen hebben vandaag de dag te maken met een te hoge hartslag. Nu is een hoge hartslag niet erg als je aan het sporten bent, maar het is onnodig om een hoge hartslag te hebben als je achter de computer zit. Mindfulness kan actief helpen om de hartslag te verlagen door het lichaam meer rust te bieden. Dit biedt overdag voordelen, want je voelt je minder gehaast. Maar ook op de lange termijn biedt dit voordelen, want een hoge hartslag is verbonden aan hart- en vaatziekten.

Lees ook: Wat is de gemiddelde hartslag bij mensen?

De bloeddruk verlagen

Uit onderzoek blijkt dat mindfulness ook een oplossing kan zijn wanneer iemand last heeft van een hoge bloeddruk. Een te hoge bloeddruk kan onder andere het gevolg zijn van een stressvol leven, maar ook een slecht voedingspatroon en te weinig slaap kunnen aanleiding zijn. Door met mindfulness aan de slag te gaan, kun je veel meer rust krijgen. Zoals hierboven werd beschreven, zorgt dit voor een lagere hartslag. En een lagere hartslag kan onder andere leiden tot een lagere bloeddruk. Daarbij werkt het stressverlagende element van mindfulness ook om de bloeddruk te verlagen. Uiteindelijk heeft mindfulness dus diverse voordelen die zich vertalen in een lagere bloeddruk.

Een gezondere levensstijl

We doen ons best om iedere dag gezond te eten. Maar sommige situaties leiden er simpelweg toe dat we steeds vaker naar de snoeppot lopen of een zak chips leegeten. Dat werkt als volgt: bewerkte voeding zoals snoep en chips staan bekend als comfort food. Dit is voeding waar we ons simpelweg goed door voelen (en dat weten fabrikanten maar al te goed). Onze levensstijl ondervindt hier flinke problemen van, want een slecht voedingspatroon leidt tot een minder gezond en fit lichaam. Mindfulness helpt om deze behoefte aan comfort food te verlagen waardoor het voedingspatroon er direct gezonder uit gaat zien. In plaats van naar de kast te lopen en snoep of chips te pakken, kun je even tot rust komen met een mindfulness-oefening en de cravings in jouw hoofd stopzetten.

Overtuigd van alle gezondheidsvoordelen van mindfulness? Begin dan direct met mindfulness! Weet je niet hoe je moet beginnen? Lees dan dit stappenplan om met mindfulness te beginnen!

Marc Keller
Marc Keller is expert of het gebied van mindfulness. In een drukke wereld kan Marc jou helpen om momenten van rust te vinden. Mindfulness is vandaag de dag onmisbaar in het leven om rustig te blijven, meer focus te hebben en ook beter te slapen. Met een achtergrond in meditatie weet Marc waar je op moet letten als je met mindfulness begint. Hij deelt zijn ervaringen en expertise in de categorie mindfulness, zodat jij meer inzicht krijgt hoe mindfulness werkt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in