Wat is een normale hartslag?

Gemiddelde hartslag

Wat is een normale hartslag? Je hartslag slaat goed als deze in een regelmatig ritme aan het kloppen is. Hoe hoog je hartslag is, heeft met verschillende dingen te maken. Er is bijvoorbeeld al een verschil in hartslag als je aan het sporten bent of juist aan het slapen bent. Daarnaast ligt het er dan aan hoe fanatiek je bezig bent. In ruststand hoort het zo te zijn dat je hartslag rustig en ritmisch klopt. In dit artikel zullen we de vraag beantwoorden wat een normale / gemiddelde hartslag is bij mensen.

Stabiel hartritme is essentieel

Je hart is een spier die 4 tot 5 liter bloed door je lichaam pompt, bij elke hartslag! Het is ongelofelijk wat een kracht er in het hart zit. Doordat het bloed zo rondpompt, worden er voedingsstoffen en zuurstof door het lichaam verspreid. En de afvalstoffen worden afgevoerd. Het is een ingenieus orgaan die ons in leven houdt. Door de prikkels die in het hart ontstaan ontstaat er een hartritme. Dit ritme bepaalt dus de toe- en afvoer van bloed in ons lichaam, wat essentieel is.

Normale hartslag bij volwassenen

Een normale hartslag bij volwassenen ligt tussen de 60 en 100 slagen per minuut. Dit zijn vrij uiteenlopende getallen eigenlijk. Er is wel een verschil bij mannen en vrouwen te zien in hartslagen per minuut. Vrouwen hebben gemiddeld een hogere hartslag dan mannen. Die hartslag zit gemiddeld op 76 slagen per minuut. Bij mannen is dit gemiddeld 68 slagen per minuut. Bij mannen is het zo dat er meer bloed per slag door het lichaam gepompt wordt. Dit komt omdat mannen een groter lichaam en dus meer spieren hebben die gevoed moeten worden.

Gemiddelde hartslag in ruststand

Er zijn, zoals gezegd, verschillende hoogtes in hartstanden. Het ligt eraan wat je op dat moment aan het doen bent. Als je volledig in rust bent, dan ligt je hartslag gemiddeld rond de 60 tot 70 slagen per minuut. En als je slaapt? Dan hoeft je hart soms maar 50 slagen per minuut te produceren.

Hartslag bij baby’s

Bij baby’s is de hartslag beduidend hoger. De hartslag van een baby ligt rond de 130. Dit komt doordat het hartje van de baby veel kleiner is. Ook moet een baby in verhouding veel meer bloed rondpompen dan volwassenen. Het aantal hartslagen neemt met de leeftijd af, immers groeit het kind en het hart.

Hartslag tijdens sporten

Als je gaat sporten heb je vast al eens gemerkt dat je hartslag omhoog gaat. Het ligt aan de inspanning, maar het kan zijn dat je hartslag rond de 160 of 180 ligt als je een flinke work-out doet! Het voordeel van sporten is dat hierdoor je hartspier sterker wordt. Je hart traint dat ie meer moet pompen tijdens een work-out. Als het hart sterker is, zal deze in ruststand minder hart hoeven te pompen omdat ie goed getraind is. Het is dus niet alleen goed voor de normale spieren in je lichaam om te sporten, maar ook je hart wordt sterker hierdoor! Je uithoudingsvermogen neemt toe en je gaat steeds beter presteren tijdens het sporten.

Hartslag bij emoties

Niet alleen tijdens het sporten kan je hartslag verhogen. Het kan ook voorkomen als je heftige emoties ervaart. Er komen prikkels uit je zenuwstelsel bij het hart en die reageert hierop door harder te gaan pompen. Dit systeem is ingebouwd om bepaalde hormonen aan te maken en te anticiperen op een situatie. Het is eigenlijk een lichamelijke reactie om de emoties die je voelt te verwerken.

Hoe kan je je hartslag meten?

Er zijn verschillende methodes om je hartslag te meten. Als je dit thuis wil doen, dan is het raadzaam om dit te doen als je uit bed stapt. Zo heb je nog niet veel activiteiten gedaan die van invloed zijn op je hartslag. En als je dan elke dag gaat meten, dan kan je spreken van een consistentie waar je een gedegen conclusie uit kan trekken. Dat is wel even belangrijk om te onthouden. Stel je maakt je zorgen om je hartslag, omdat je inconsistenties ziet. En je komt bij de dokter aan en er blijkt niks aan de hand te zijn, dan is het zonde van je tijd! Mocht je je echt zorgen maken, ga dan zeker wel langs!

Met je vingers meten

Je kan zelf je hartslag meten door je vingers in je hals of op je pols te leggen. De beste manier is om dan je wijs- en middelvinger tegen elkaar te houden. Leg deze dan in je hals, links of rechts van je adamsappel. Of leg de vingers op je pols waar je duim overgaat in je pols. Start vervolgens met tellen. Je kan dit doen door de hartslagen te tellen binnen een bepaalde tijd. Neem bijvoorbeeld 20 seconden op je timer en tel de hartslagen. Vermenigvuldig deze dan met 3 en je hebt je hartslagen per minuut.

Met apparaat je hartslag meten

De meest betrouwbare manier om je hartslag te meten is natuurlijk met een apparaat. Deze apparaten zijn zeer nauwkeurig en weergeven precies wat je hartslag is. Meestal zijn die apparaten banden die je om je borst moet doen. Dat zit dicht bij je hart en meet nauwkeurig. Als je geen borstband hebt, dan kan je ook je hartslag meten met een sporthorloge. Je sporthorloge zit natuurlijk om je pols en dat is een goeie plek om je hartslag te meten. Bij alle manieren om je hart te meten moet je ervoor zorgen dat je in dezelfde ‘modus’ zit. Dus als je je hartslag in ruststand wil meten, doe dit dan ook echt in ruststand en elke dag op hetzelfde moment. Dat geldt eveneens als je je hartslag wilt meten met inspanning.

Meet je hartslag met een app

Je hartslag meten met een app? Ja, dit is zeker mogelijk tegenwoordig! Je kan via je telefoon je hartslag meten. Je kan op je smartphone een app installeren die kan meten hoe hoog je hartslag is. Door de impulsen van je hartslag registreert je telefoon de prikkels en vangt deze op in de app. Je kan dan live op het beeldscherm zien wat je hartslag is van seconde tot seconde.

Zobegaafd redactie
De Zobegaafd.nl redactie is dag in dag uit bezig met het schrijven van nieuwe kwalitatieve en informatieve artikelen om de website verder te verrijken met nuttige informatie. Objectiviteit en kwaliteit zijn de belangrijkste pijlers van de redactie en zijn ook dagelijks bezig met het updaten van bestaande artikelen om op die manier de correctheid van de artikelen te waarborgen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in