Kenmerken van hoogbegaafdheid

2
2938
Kenmerken van hoogbegaafdheid

Onder kenmerken van hoogbegaafdheid verstaan we de kenmerken die erop kunnen wijzen dat iemand hoogbegaafd is. Iemand hoeft absoluut niet aan alle kenmerken te voldoen om hoogbegaafd te zijn, echter geeft de onderstaande lijst met kenmerken wel een relatief goed beeld. Het kan echter zijn dat hoogbegaafdheid zich pas op latere leeftijd gaat uiten en dat daarom sommige kenmerken (nog) niet herkend zullen worden.

Positieve kenmerken van hoogbegaafdheid

  • Concentratie en taakgerichtheid.
  • Creativiteit met levendige verbeelding.
  • Leert zichzelf dingen aan zoals rekenen en lezen.
  • Begrijpen en onthouden van moeilijke informatie indien geïnteresseerd.
  • Het veel lezen en verzamelen van informatie.
  • Significant beter presteren op mondelinge overhoringen dan op schriftelijke overhoringen.
  • Veel feitenkennis, grote algemene ontwikkeling.
  • Onderneemt veel activiteiten om eigen initiatief bij interesse
  • Snelle ontwikkeling, ontwikkelingsvoorsprong
  • Opvallend taalgebruik
  • Opvallend goed geheugen
  • Vroeg leggen van verbanden, originele ideeën en oplossingen

Negatieve kenmerken van hoogbegaafdheid

  • Prestaties op school redelijk tot slecht (onderpresteren).
  • Huiswerk vaak niet af of slecht gemaakt (motivatie).
  • Snel ontevreden over eigen prestatie (perfectionisme).
  • Een hekel hebben aan herhalen, zoals woordenrijtjes.
  • Vermijden van nieuwe leeractiviteiten uit angst te mislukken (faalangst).
  • Minderwaardigheidsgevoelens, onverschilligheid of wantrouwen (negatief zelfbeeld).
  • Slecht of niet begrepen worden door leeftijdsgenoten door anders denken.
  • Doelen worden te hoog gekozen (zodat falen hieraan geweten kan worden)
  • Doelen worden te laag gekozen (zodat mislukken voorkomen wordt).
  • Snel afgeleid zijn en impulsief.
  • Verzet tegen autoriteit.

Overige kenmerken van hoogbegaafdheid

  • Al vroeg nadenken over het leven

2 REACTIES

  1. Mijn zoon (nu 11) heeft traumatische ervaringen opgedaan op de basisschool. Hij is werkelijk 7 jaar lang psychisch mishandeld en totaal niet erkend in zijn HB, HSP en beelddenken. Hij heeft overigens een IQ145+. Als ik bovenstaande positieve en negatieve kenmerken lees, dan herken ik ze allemaal, maar de negatieve heeft hij in een schoolse situatie en de positieve in de thuissituatie en andere plaatsen waar hij zich veilig voelt. Ik vraag me af of dit vaker voorkomt?

    • Beste Debbie
      Ik vraag me af hoe het nu met jouw zoon gaat?
      Mijn zoon is ook vreselijk geestelijk mishandeld op de basisschool.
      Ik was lang niet op de hoogte van wat er allemaal plaatsvond maar een aantal walgelijke incidenten waren voor mij genoeg reden om accuut de stekker eruit te trekken en helaas hoorde ik pas daarna wat er nog meer allemaal had plaatsgevonden , maar toen zat hij al in een zware depressie met suïcidale uitspraken.
      Mijn zoon heeft ook iq145+ en is net als jij ook schrijft totaal niet erkend in zijn HB op zijn oude school.
      We zijn nu een jaar verder en de pijn zit nog steeds heel diep.
      De school is ermee weg gekomen.
      Ze hielden elkaar allemaal de hand boven het hoofd.
      Net als wat jij beschrijft herken ik de positieve kenmerken in de thuissituatie en de negatieve op de oude school.
      Mijn zoon zit nu op een leonardoschool en is inmiddels 10 jaar maar flink beschadigd en valt bij minste geringste terug in depressie.
      Zo is nu weer het geval.
      Ik ben benieuwd of met jouw zoon goed is gekomen, ik hoop het van harte voor je.
      Ik wens jou en je zoon in ieder geval veel sterkte.
      Deze kinderen zijn zo gevoelig en verdienen zo veel beter!!
      Groetjes J.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here