Slaapproblemen? Pak de oorzaken aan!

Slaapproblemen en slapenloosheid

Slapeloosheid en slaapproblemen zijn een groeiend probleem. Je hebt een lange en vermoeiende dag gehad, dus je bent blij als het eindelijk tijd is om te gaan slapen. De meeste mensen vallen vrij snel in slaap als ze eenmaal in bed liggen en slapen de hele nacht door, maar er zijn ook veel mensen met vervelende slaapproblemen. Zij kunnen niet in slaap komen, slapen erg licht of worden simpelweg ieder uur wakker. Lig jij ook de hele nacht te woelen? Dan is de kans groot dat je je regelmatig of zelfs altijd moe, lusteloos, chagrijnig en zelfs angstig voelt. Wil je hier iets aan doen? Dan is het tijd jouw slaapproblemen echt aan te pakken.

In dit artikel lees je meer over slaapproblemen. Zo lees je welke soorten slaapproblemen er zijn, maar ook wat de mogelijke oorzaken, symptomen en gevolgen van slaapproblemen zijn. Ook krijg je op deze pagina enkele tips om jouw slaapproblemen hopelijk voor altijd op te lossen, zodat ook jij van een goede nachtrust kunt genieten.

Inhoudsopgave

Verschillende soorten slaapproblemen

Er zijn vele verschillende soorten slaapproblemen. Wij zetten de meest voorkomende problemen in onderstaande alinea’s voor je op een rijtje. Let op: je kunt ook te maken hebben met meerdere soorten slaapproblemen. Je kunt bijvoorbeeld moeite hebben om in slaap te komen én ieder uur wakker worden als je eenmaal slaapt.

Niet in slaap kunnen vallen

Dit is een slaapprobleem waar veel mensen last van hebben. Als ze eenmaal in hun bed liggen, lukt het ze simpelweg niet om in slaap te komen. Ze liggen de hele tijd te woelen, proberen niet te piekeren en proberen zeker niet op de klok te kijken, maar het lukt gewoon niet om de slaap te vatten. Het gevolg? Je hebt niet voldoende slaap en voelt je eigenlijk altijd moe.

Heel licht slapen

Slaap je heel licht, dan heb je eigenlijk het idee dat je helemaal niet geslapen hebt. Niet alleen omdat je van ieder zacht geluidje weer wakker wordt, maar ook omdat je simpelweg nooit in de slaapfase komt die ervoor zorgt dat je lichaam echt uit kan rusten. Ook als je de hele nacht hebt geslapen, heb je het gevoel dat je maar een uurtje hebt liggen dutten.

Regelmatig wakker worden

Veel mensen worden regelmatig wakker als ze eindelijk in slaap zijn gevallen. Als ze eenmaal wakker worden, hebben ze moeite weer in slaap te vallen. Je kunt wakker worden door een geluid op straat of een nachtmerrie, maar je kunt ook wakker worden zonder aanwijsbare reden. Ben je eenmaal wakker, dan begint het riedeltje van het woelen, het piekeren en het proberen niet op de klok te kijken weer vooraan. Veel mensen die moeite hebben in slaap te komen, kampen ook met dit probleem. Dit maakt het slaapprobleem extra vervelend.

Veel te vroeg wakker worden

Het is prettig als je uitgerust nog voor je wekker ontwaakt, maar het is vervelend als je iedere dag 2 uur te vroeg wakker wordt en vervolgens niet meer kan slapen. Word je iedere ochtend te vroeg wakker en voel je je hierdoor de hele dag ontzettend moe? Dan heb je ook een bepaald slaapprobleem. Het is niet erg als je uitgerust bent en gewoon klaar bent voor de dag, maar wel als je lichaam nog helemaal niet uitgerust is en je je de hele dag moe voelt.

Ook dit slaapprobleem komt veel voor in combinatie met bovenstaande slaapproblemen. Je kunt je voorstellen dat dit extra vervelend is. Heb je moeite in slaap te komen, slaap je erg licht en word je regelmatig wakker, dan wil je absoluut doorslapen tot je wekker gaat en je uit bed moet. Het is erg vervelend als je dan te vroeg wakker wordt, nog hartstikke moe bent en toch niet meer in slaap kan komen.

Insomnia: slapeloosheid

Insomnia of slapeloosheid is een erkende slaapstoornis. Heb je deze slaapstoornis, dan ben je niet in staat ‘normaal’ te slapen. Dit betekent dat het niet lukt om vijf tot tien uur per nacht te slapen. Dit kan komen omdat je niet in slaap kunt vallen, maar ook omdat je steeds wakker wordt of omdat je iedere ochtend weer heel vroeg op bent. Heb je insomnia, dan is het geen bewuste keuze dat je weinig slaapt. Je hebt bijvoorbeeld geen insomnia als je iedere ochtend je wekker erg vroeg moet zetten en daarom niet vijf uur per nacht kan slapen.

Bovenstaande slaapproblemen vallen eigenlijk allemaal onder insomnia. Toch heeft niet iedereen die niet in slaap kan vallen, licht slaapt, steeds wakker wordt of iedere ochtend vroeg op is, slapeloosheid. Je hebt pas slapeloosheid als je langere tijd niet in staat bent een ‘normaal’ slaapritme aan te houden. Bij ongeveer 7 procent van de Nederlandse bevolking is dit het geval.

Nachtmerries

Iedereen heeft wel eens een nachtmerrie. Dit is vervelend, maar het is niet zo erg als je af en toe angstig wakker schrikt door een vervelende droom. Heb je iedere nacht nachtmerries, dan kun je spreken over een slaapprobleem. Zeker als je meerdere nachtmerries per nacht hebt en hierdoor veel slaap mist, heb je te maken met een vervelend slaapprobleem.

Sommige mensen hebben zo vaak nachtmerries, dat ze absoluut niet uitgerust wakker worden. Als je eenmaal wakker wordt uit een nachtmerrie, val je namelijk niet zomaar weer in slaap. Val je wel in slaap en heb je weer een nachtmerrie, dan begint het riedeltje weer opnieuw. Dit maakt dit slaapprobleem erg vervelend.

De mogelijke oorzaken van slaapproblemen

Er zijn vele mogelijke oorzaken van slaapproblemen aan te wijzen. Veel mensen die langdurig moeite hebben ‘normaal’ te slapen, hebben last van slaapproblemen door een combinatie van meerdere mogelijke oorzaken. Om je een duidelijk beeld te geven van de mogelijke oorzaken van slaapproblemen, worden deze in onderstaande alinea’s kort beschreven.

Psychische aandoeningen

Er zijn veel psychische problemen die slaapproblemen kunnen veroorzaken. Denk hierbij aan een depressie en angst, maar ook aan stress. Veel mensen die langdurige stress ervaren, slapen slecht. Zij liggen ’s avonds te piekeren in bed en kunnen daarom niet in slaap komen. Ook als je slechts één dag stress ervaart, bijvoorbeeld door een probleem op je werk, kun je in de avond al moeite hebben in slaap te komen. Ook korte periodes van stress kunnen jouw slaap beïnvloeden, niet alleen langdurige stress.

Lichamelijke aandoeningen

Je kunt ook slaapproblemen ervaren door bepaalde lichamelijke aandoeningen. Denk hierbij aan pijn, maar ook aan jeuk. Heb je ontzettende last van je rug, dan is het niet zo vreemd dat je niet goed kunt slapen. Ook als je continu jeuk hebt, is het moeilijk om in slaap te komen en kun je meerdere keren per nacht wakke worden van de jeuk. Hoewel de meeste mensen slaapproblemen hebben door psychische problemen, spelen bij veel andere mensen lichamelijke aandoeningen een rol.

Hormonale aandoeningen

Sommige mensen ervaren slaapproblemen door bepaalde hormonale aandoeningen. Zijn je hormonen niet goed in balans, dan kun je diverse vervelende klachten ervaren. Zo kun je moeite hebben in slaap te vallen, maar ook problemen hebben om in een diepe slaap te komen of de hele nacht wakker worden. Er zijn diverse hormonale aandoeningen die voor slaapproblemen zorgen.

Slaapapneu

Heb je slaapapneu, dan is er sprake van een ademstilstand tijdens het slapen. Iedereen heeft wel eens een ademstilstand tijdens het slapen, maar mensen met slaapapneu hebben hier regelmatig last van. Je hebt deze slaapstoornis officieel als je vaker dan 10 keer per uur ademstilstanden hebt.

Als je een ademstilstand hebt, word je direct wakker of kom je in een lichte slaap. Heb je meer dan 10 keer per uur een ademstilstand, dan kun je je voorstellen dat dit zeker gevolgen heeft. Je wordt vaak wakker, je slaapt vaker licht en daarom voel je je regelmatig moe, lusteloos en chagrijnig.

Alcoholgebruik

Drink je alcohol, dan slaap je automatisch slechter dan wanneer je nuchter bent. Je valt over het algemeen wel snel in slaap, maar je wordt vaker wakker en je slaapt bovendien lichter dan wanneer je nuchter bent. Het is niet erg als dit één nachtje gebeurt, maar als je regelmatig drinkt slaap je regelmatig slecht. In dit geval kun je zeker spreken van een slaapprobleem.

De overgang

Veel vrouwen in de overgang hebben last van slaapproblemen. Tijdens de overgang kun je moeite krijgen in slaap te komen, maar slaap je ook lichter en word je bovendien vaker wakker ’s nachts. Daarnaast vinden veel vrouwen in de overgang het moeilijk om door te slapen tot de wekker gaat. Uitslapen is er al helemaal niet bij. Als je in de overgang zit, word je (ondanks een slechte slaap!) vaak vroeg wakker.

Heb je slaapproblemen door de overgang, dan weet je dat je slechts tijdelijk te maken hebt met deze problemen. Is de overgang voorbij, dan komen de hormonen namelijk weer in balans. Dit betekent dat je weer als vanouds kunt slapen. Toch is het erg vervelend als je slaapstoornissen ervaart door de overgang, want de periode van de overgang kan lang duren.

Externe oorzaken

Tot slot kun je ook te maken hebben met een slaapstoornis door een of meerdere externe oorzaken. Denk hierbij aan geluidshinder, maar ook aan lichthinder. Slaap je direct naast een felle lantaarnpaal en heb je geen goede gordijnen? Dan is het niet zo vreemd dat je niet goed kunt slapen. Ook als je aan een drukke weg ligt, kan het lastiger zijn in slaap te komen, goed door te slapen, diep in slaap te komen en tot je wekker door te slapen. Een andere externe factor is je bed. Heb je een slecht bed, dan slaap je automatisch minder goed dan mensen met een comfortabel bed.

De symptomen van slaapproblemen

Heb je een slaapprobleem, dan heb je hier overdag zeker last van. Een nachtje slecht slapen is niet zo erg, maar langdurige slaapproblemen zorgen wel voor vervelende klachten. Denk hierbij aan vermoeidheid en lusteloosheid, maar ook aan prikkelbaarheid, een suf gevoel hebben en frustratie. Je zit niet lekker in je vel, je bent chagrijnig en je wil het liefst naar bed. Als mensen iets aan je vragen, vind je het moeilijk hier aardig op te reageren. Je hebt simpelweg een kort lontje en dat is niet zo raar, aangezien je te weinig geslapen hebt.

Daarnaast kun je last hebben van concentratie- en geheugenproblemen als je op de lange termijn niet goed kunt slapen. Je hebt bijvoorbeeld meer moeite om je op een bepaalde tekst te concentreren: je moet de tekst wel vijf keer lezen om precies te weten wat er nu eigenlijk staat. Ook vergeet je regelmatig eenvoudige dingen. Dat je een document zou opstellen voor je baas bijvoorbeeld, of dat je je kind eerder op moet halen van school.

Tot slot zijn er veel mensen die zich angstig voelen door hun slaapproblemen. Ze vinden het zo vervelend dat ze niet goed kunnen slapen, dat ze eigenlijk de hele dag al op zien tegen het moment dat ze weer naar bed moeten. Dit komt voornamelijk voor bij mensen die de hoop al op hebben gegeven op een goede nachtrust. Ze slapen al zo lang slecht, dat ze er vanuit gaan dat ze ook de volgende nacht niet goed kunnen slapen. Deze gedachte veroorzaakt angst.

De lange termijn gevolgen van slaapproblemen

Slaap je op de lange termijn slecht, dan kan dit gevaarlijk zijn. Slaapstoornissen hebben namelijk diverse lange termijn gevolgen. De belangrijkste lange termijn gevolgen van slaapstoornissen worden hieronder kort beschreven.

De kwaliteit van sperma gaat achteruit

Mannen die op de lange termijn niet goed kunnen slapen, zijn minder vruchtbaar. Dit komt omdat de kwaliteit van hun sperma achteruit gaat door hun slaapstoornis. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat jonge mannen die vaak slecht slapen tot 29 procent minder spermacellen produceren. Dit is niet zo erg als je niet van plan bent kinderen te krijgen, maar het is wel slecht nieuws als je deze volgende stap in je leven wel wil nemen.

Overgewicht

Als je weinig hebt geslapen, heb je de volgende dag meer honger. Op de lange termijn kunnen slaapstoornissen ervoor zorgen dat je meer aanleg hebt om dik te worden. Sterker nog, een chronisch slaaptekort kan zelfs de eetlust gerelateerde hormonen verstoren. Ook dit zorgt voor gewichtsproblemen.

Beroertes

Uit onderzoek is gebleken dat mensen die gemiddeld 6 uur of minder slapen, meer kans hebben op een beroerte dan leeftijdsgenoten die 7 uur of langer slapen per nacht. Het gaat niet om een klein verschil: mensen die minder slapen, hebben 4 keer meer kans op een beroerte dan mensen die meer slapen.

Diabetes

Slaapstoornissen, overgewicht en diabetes gaan vaak samen. Heb je last van overgewicht door jouw slaapstoornis, dan heb je meer kans om diabetes te ontwikkelen. Mensen met overgewicht zijn namelijk minder gevoelig voor insuline en dit is een belangrijke risicofactor voor het ontwikkelen van diabetes.

Hart- en vaatziektes

Slaap je al langere tijd slecht, dan krijg je vanzelf een hogere bloeddruk. Ook heb je meer kans op aderverkalking, hartaanvallen en hartfalen. Uit een onderzoek is gebleken dat mensen die langere tijd minder dan 6 uur per nacht slapen, maar liefst 48 procent meer kans hebben om een hartaanval te krijgen.

Depressie

Tot slot kun je op de lange termijn depressief worden door jouw slaapprobleem. Slaap je altijd slecht, voel je je hierdoor altijd moe en lusteloos en zie je geen mogelijkheid tot verbetering? Dan is de kans zeker aanwezig dat je door jouw slaapprobleem uiteindelijk depressief wordt.

Extra vervelend is dat je bij een depressie meer last krijgt van slaapproblemen. Dit betekent dat je door jouw slaapprobleem in een soort vicieuze cirkel komt. Je wordt depressief door je slaapprobleem, hierdoor slaap je minder goed, zo word je weer depressiever en op deze manier wordt jouw slaappatroon nog slechter. Het kan lastig zijn deze vicieuze cirkel te doorbreken.

7 tips om beter te slapen

Er zijn diverse dingen die je zelf kunt doen om beter te slapen. Hieronder geven we je zeven belangrijke tips die jouw slaappatroon direct kunnen verbeteren. Probeer deze tips vandaag eens uit en wellicht profiteer je hier vannacht al van.

Tip 1: schrijf je gedachten van je af voor je gaat slapen

Kun je niet goed in slaap komen omdat je altijd ligt te piekeren als je in bed ligt? Schrijf je gedachten dan van je af, nog voor je naar bed gaat. Neem een kladblok, schrijf alles op waar je op dit moment over nadenkt en stop pas met schrijven als je je opgelucht en ‘leeg’ voelt. Nu ben je klaar om naar bed te gaan, met een leeg hoofd.

Tip 2: drink geen alcohol voor je gaat slapen

Sommige mensen denken dat ze door het nuttigen van alcoholische dranken voor het slapengaan beter in slaap kunnen komen. Je valt misschien sneller in slaap als je alcohol hebt gedronken, maar alcohol is zeker niet bevorderend voor je nachtrust. Drink je alcohol voor je gaat slapen, dan word je vaker wakker en slaap je over het algemeen lichter. Hierdoor word je moe wakker. Je kunt dan ook beter geen alcohol drinken voor je gaat slapen, zeker niet als je al met slaapproblemen te maken hebt.

Tip 3: doe je telefoon op tijd weg

Veel mensen zijn net voor het slapengaan nog even bezig met hun telefoon. Het is prima om even je wekker te zetten op je telefoon voor je gaat slapen, maar lang scrollen heeft een negatief effect op je slaap. Door het felle licht van je beeldscherm blijven je hersenen namelijk veel te ‘wakker’, waardoor je moeilijker in slaap kunt komen. Je kunt je telefoon dan ook beter op tijd weg doen, ongeveer een uur voor je gaat slapen. Hetzelfde geldt overigens voor de tablet, de computer, de laptop en eigenlijk ook de televisie.

Tip 4: zet je wekker weg

Veel mensen die niet in slaap kunnen komen, kijken op hun wekker om te zien hoe laat het is. Zien ze hoe laat het is, dan raken ze in paniek. Omdat ze in paniek raken, kunnen ze juist niet meer slapen. Hoor jij ook bij deze groep? Zet je wekker dan weg. Als je niet meer kunt zien hoe laat het is, kun je ook niet in paniek raken omdat je niet in slaap kan vallen. Hierdoor val je sneller in slaap. Je kunt je wekker overigens ook gewoon omdraaien, als je afhankelijk bent van het apparaatje om je in de ochtend wakker te maken.

Tip 5: pas de 4-7-8 techniek toe

De 4-7-8 techniek is een techniek die ontwikkeld is door Andrew Weil om sneller in slaap te vallen. Er zijn vele instructievideo’s te vinden om deze techniek zelf uit te voeren. Door deze video’s enkele keren te bekijken, kun je de techniek zelf eens proberen. Zeker als je moeite hebt in slaap te komen en alles al hebt geprobeerd om sneller in slaap te vallen, is het de moeite waard deze techniek eens te proberen.

Tip 6: zet de verwarming eens wat lager

Je kunt beter slapen als je lichaam af kan koelen. Is het ontzettend warm in huis, dan is het moeilijker voor je lichaam om af te koelen. Dit betekent dat je minder goed slaapt. Door de verwarming lager te zetten als je naar bed gaat, los je dit probleem op. Ook handig: het is goedkoper de verwarming ’s nachts lager te zetten, dus je bespaart ook nog eens geld met deze tip.

Ben je het gewend in een dikke pyjama te slapen? Dan kun je ook eens proberen om in lichtere kleding naar bed te gaan. Je lichaam koelt niet alleen moeilijker af door de verwarming, maar ook door dikke kleding in bed.

Tip 7: gebruik oordopjes of een slaapmasker

Slaap je slecht door geluidsoverlast in de omgeving? Dan koop je goede oordopjes. Als je met oordopjes in slaapt, heb je absoluut geen last meer van de harde geluiden in de omgeving. Ook handig als je partner snurkt!

Kun je niet goed slapen door te veel licht in de slaapkamer, maar is het niet mogelijk gordijnen op te hangen? Dan kun je ook een slaapmasker kopen. Het is misschien even wennen om met een masker op je ogen naar bed te gaan, maar uiteindelijk voel je het masker niet meer zitten. Met een slaapmasker heb je geen last meer van het licht dat in je slaapkamer komt.

Alles geprobeerd? Probeer dit:

Lukt het met bovenstaande tips nog steeds niet om jouw slaappatroon te verbeteren? Dan is het wellicht nodig om professionele hulp te zoeken. Er zijn diverse professionals die jou kunnen helpen je slaappatroon te verbeteren. Welke professional jou het beste kan helpen, is afhankelijk van de oorzaak of oorzaken van jouw slaapprobleem.

Wil je nog niet naar een professional, maar wil je zelf aan de slag met het verbeteren van jouw slaappatroon? Dan raden wij je aan om je verder te verdiepen in de oorzaak van jouw slaapprobleem. Het e-book “Perfect Slapen in 7 Stappen” helpt je hier bij en is voor een schappelijk bedrag aan te schappen. Wij hebben je al enkele tips gegeven in dit artikel, maar in dit e-book vind je nog meer tips om jouw slaappatroon te verbeteren.

Wij van Zobegaafd.nl hebben het e-book mogen inkijken en zijn positief verrast over de uitgebreide en prettige schrijfstijl. Wij denken ook dat mensen met slaapproblemen echt geholpen worden door dit e-book.

Op internet lees je veel positieve verhalen over dit e-book. Paul Stienen zegt dit over het e-book: “Na maanden niet voor 3 of 4 uur in slaap te kunnen vallen (met veel slaap medicatie) ben ik na het lezen van het boek al 3 nachten binnen het half uur in slaap gevallen en doorgeslapen tot 7 uur.”(bron). Annelieke Gerritsen zegt “Ik dacht dat ik een hopeloos geval was, maar dit bleek tot mijn verbazing mee te vallen. Ik ben eigenlijk direct beter gaan slapen na het lezen van dit boek.”(bron)

Meer informatie over “Perfect Slapen in 7 Stappen”

Tot slot

Lukt het niet om met het e-book “Perfect Slapen in 7 Stappen” in slaap te komen? Dan is het echt tijd om een professional te gaan benaderen om je te helpen. Vaak is dit niet nodig, want veel mensen kunnen hun slaapprobleem zelf oplossen. Het enige wat je nodig hebt om jouw probleem op eigen houtje op te lossen, is de juiste informatie, de juiste tips en de juiste adviezen. Dit vind je allemaal in dit e-book. Ga je toch de stap zetten naar de hulp van een professional? Dan helpt dit bij het vinden van de juiste professional:

Heb je last van een slaapstoornis door psychische problemen als stress of angsten, dan ga je naar een psycholoog om deze oorzaken aan te pakken. Pak je de oorzaken aan, dan ga je vanzelf beter slapen. Heb je te maken met een slaapapneu, dan ga je naar een professional die jou met dit probleem kan helpen. Heb je last van pijn en/of jeuk en kun je hierdoor niet goed slapen, dan ga je naar de huisarts of naar een specialist om jouw probleem aan te kaarten. En weet je niet zo goed bij welke professional je moet zijn met jouw slaapprobleem? Dan raden wij je aan gewoon bij de huisarts te starten. Door hem of haar jouw slaapprobleem uit te leggen, kan de huisarts je weer doorverwijzen naar de juiste specialist. Ook kan de huisarts eventueel medicijnen voorschrijven om jouw slaap te verbeteren.

De huisarts kan je doorverwijzen naar een slaaplaboratorium. Hier wordt jouw slaappatroon onderzocht, simpelweg door je de hele nacht in de gaten te houden. Het is niet zo prettig om een nacht in het laboratorium te moeten slapen, maar het kan je wel helpen jouw slaapprobleem op te lossen. Wordt de oorzaak van jouw slaapprobleem achterhaald in het laboratorium, dan is het gemakkelijker deze oorzaak direct aan te pakken en jouw slaapprobleem op deze manier op te lossen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here