Mindfulness als behandeling van ADHD

Mindfulness als behandeling

De behandeling van ADHD start vrijwel altijd met gedragstherapie. Tijdens deze therapie leer je beter met je aandoening om te gaan. Werkt de gedragstherapie niet voldoende? Dan kan de huisarts ook medicijnen tegen ADHD voorschrijven, zoals Ritalin of Concerta.

Deze medicijnen geven echter veel bijwerkingen. Heb je meer last van de bijwerkingen dan van het effect van Ritalin of Concerta? Dan kun je beter weer stoppen met het gebruik van dit geneesmiddel tegen de symptomen van ADHD. Mogelijk is een andere behandeling tegen jouw symptomen beter, zoals mindfulness. Op deze pagina lees je meer over mindfulness als behandeling van ADHD.

Wat is mindfulness?

Mindfulness betekent letterlijk ‘leven in volle aandacht’. Houd je je bezig met mindfulness, dan leeg je minder in je hoofd. Je bent niet de hele tijd aan het denken over de dingen die je hebt gedaan en die je nog moet doen, maar je leeft meer in het nu.

Gedachten als ‘ik moet morgen even boodschappen doen’, ‘ik moet nog een mailtje sturen’ en ‘ik moet vanavond even sporten’ verdwijnen naar de achtergrond. Je houdt je bezig op het heden: met datgene wat je nu aan het doen bent. Je leeft met volle aandacht en geniet daarom meer van het leven. Bovendien kom je met mindfulness meer tot rust.

Een voorbeeld. Stel, je zit in de trein. Nu kun je je laptop tevoorschijn toveren om even te werken of een lange to-do lijst maken met allerlei taken die je vandaag nog af moet ronden, maar je kunt ook even helemaal niets doen. Verban de vele ‘ik-moet-gedachten’ uit je hoofd en luister naar de trein. Kijk naar buiten en droom lekker weg. Wedden dat je je na deze treinrit ontspannen voelt?

Mindfulness en ADHD

De behandeling van ADHD bestaat vaak uit gedragstherapie, eventueel in combinatie met bepaalde medicatie. Deze behandeling werkt prima, maar is zeker niet de enige oplossing tegen de symptomen van ADHD. Onlangs hebben experts namelijk ontdekt dat ook mindfulness erg effectief kan zijn in de behandeling tegen de symptomen van ADHD.

Met mindfulness leer je vaardigheden te ontwikkelen die jou helpen om beter om te gaan met je symptomen van ADHD. Ook leer je pauze te nemen, zodat je minder impulsief reageert op bepaalde gebeurtenissen en situaties. En kun je deze pauze gebruiken om je aandacht te focussen? Dan profiteer je nog meer van mindfulness. Nu kun je namelijk ook je focus verbeteren.

Gebruik je medicijnen tegen ADHD, dan bestrijd je de symptomen. Met mindfulness richt je je niet op het bestrijden van de symptomen, maar leer je hier beter mee om te gaan. Het gevolg? Je hebt minder last van ADHD, zonder dat je medicijnen hoeft te gebruiken.

Mindfulnesstraining voor ADHD’ers

Het is best lastig om te starten met mindfulness. Zeker als je ADHD hebt, is mindfulness niet gemakkelijk. Dit komt omdat de vele gedachten in je hoofd jouw sessie kunnen verstoren. En heb je ADHD, dan heb je over het algemeen meer verstorende gedachten dan anderen.

Wil je op de juiste manier starten met mindfulness als behandeling van ADHD? Dan raden wij je aan om een mindfulnesstraining te volgen. Tijdens deze training maak je niet alleen kennis met mindfulness, maar leer je bovendien allerlei mindfulness oefeningen. Deze oefeningen zijn specifiek gericht op de symptomen van ADHD en zijn dan ook erg effectief in de behandeling van deze stoornis. Lees dit artikel: “Hét mindfulness stappenplan – Hoe beginnen met mindfulness” als je wilt beginnen met mindfulness.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here