5 tips om met hooggevoeligheid om te gaan!

Omgaan met hooggevoeligheid

Hooggevoeligheid kan een moeilijke stoornis zijn om mee om te gaan. Vooral als je recentelijk hebt vastgesteld dat jij hooggevoelig bent is het prettig als je iets beter leert hoe jij met jouw manier van reageren moet omgaan. Ondanks dat hooggevoeligheid niet direct is te genezen, zijn er talloze manieren waardoor jij hier gemakkelijker mee kunt leven.

Het dagelijks leven brengt veel impulsen met zich mee. Hierdoor kan het ontzettend druk worden in jouw hoofd en weet je niet altijd hoe je op de juiste manier met een situatie om moet gaan. Dit toont al aan dat het belangrijk is dat jij vooraf goed leert hoe jij jou in bepaalde situaties moet gedragen, omdat dit zal helpen om elke dag goed voorbereid de deur uit te gaan. In dit artikel geven wij jou 5 handige tips om met hooggevoeligheid om te gaan.

1. Zorg aan het begin van de dag al voor rust

De beste manier om rustig de dag door te komen is door zo vroeg mogelijk met rust te beginnen. Sommige mensen met hooggevoeligheid worden bijvoorbeeld ontzettend druk wakker, dan is het prettig als je alle impulsen in jouw hoofd al kunt stilzetten.

Een goede manier om in de ochtend al voor rust te zorgen is door de avond ervoor al een en ander in te plannen. Zorg dat jouw kleding voor die dag al klaarligt en dat jij je niet hoeft te haasten om ergens op tijd te komen (ga dus op tijd naar bed).

Daarbij kan een extra momentje van rust van 10 tot 20 minuten zeer goed helpen om die rust in jouw hoofd te creëren. Zo is meditatie, ook wel bekend als mindfulness, handig wanneer jij de dag begint. Je neemt hierbij even rust en geeft jezelf de tijd om helemaal kalm de deur uit te gaan.

Lees hier meer over de combinatie van hooggevoeligheid en mindfulness >>

2. Neem gedurende de nacht voldoende rust

Slaap is essentieel om ons brein goed van een drukke dag te laten herstellen. Door minimaal 7 uur per nacht te slapen krijgt het brein voldoende rust en kan het alle situaties die zich gedurende de dag hebben voorgedaan goed verwerken. Tenslotte komt er gedurende de dag ontzettend veel informatie onze kant op en die informatie moet door ons brein tijdens het slapen worden opgeslagen of vergeten. Weet jij hoeveel slaap je minimaal nodig hebt? Lees hier hoeveel slaap je nodig hebt per dag >>

Slaaphygiëne is ook belangrijk. Zorg dat jij goed uitgerust naar bed gaat, zonder obsessieve gedachten. Drink voor het slapen bijvoorbeeld thee met kamille, dit heeft een sterk effect om rustig te gaan slapen.

3. Weet wat jouw triggers zijn

Door jouw triggers goed te herkennen, kun je voorkomen dat deze een grote invloed op jouw gedachten en gedrag hebben. Zo kunnen bepaalde triggers voor paniek zorgen. Waneer jij jouw triggers identificeert kun je leren hoe je met deze situaties omgaat. Je kunt bijvoorbeeld diep ademhalen in deze situaties of er simpelweg voor kiezen om de situatie uit de weg te gaan.

Triggers kunnen van alle kanten komen. Wellicht vind je het vervelend om in grote menigtes rond te lopen of kun je beter het openbaar vervoer vermijden.

4. Plan alles vooruit

Wanneer jij een drukke dag voor de boeg hebt dan kun je het beste de dag ervoor al een en ander plannen. Dit helpt om gedurende de dag voldoende rust te vinden. Heb je bijvoorbeeld meerdere drukke taken achter elkaar op de agenda staan? Dan kun je nu al inplannen dat je tussen deze taken door een rustmoment neemt. Ga op deze momenten op een rustige plek zitten waar je weinig mensen om je heen hebt, zodat je even in jezelf kunt trekken en tot rust kunt komen.

Dit geldt overigens niet alleen voor de dag erna. Het is slim om op zaterdag of zondag alvast belangrijke taken voor de komende week in te plannen. Hierdoor komen er minder snel impulsieve taken op jouw pad en voorkom jij dat jouw emoties hoog oplopen als het allemaal even te druk wordt.

5. Houd een gezond voedingspatroon aan

Uiteindelijk ben jij wat jij eet, dus zorg dat jouw voedingspatroon ook zo gezond mogelijk is. Als jij veel ongezonde voeding eet, zoals veel suikers, dan heeft het lichaam ontzettend veel energie. Dit kan ook voor extra impulsen in het brein zorgen, omdat jij veel meer energie hebt. Het brein blijft op dat moment maar doordraaien. Eet elke dag voldoende groenten (ongeveer 300-400 gram), krijg voldoende eiwitten binnen en drink altijd voldoende water (tussen de 2 en 4 liter, afhankelijk van jouw lichaamsbouw).

Hetzelfde geldt voor jouw caffeïne-inname. Caffeïne staat erom bekend om onze hersenen actiever te maken. Dat is nou net wat jij wilt voorkomen als jij met hooggevoeligheid te maken hebt. Vermijd daarom energiedrankjes zoals Red Bull en drink ook niet te veel koffie.

Net ontdekt dat je hoogsensitief bent? Lees dan deze 10 stappen die je moet zetten als je een HSP’er bent!

Susan Marletta Hart
Susan Marletta Hart is expert op het gebied van hoogsensitiviteit en waarborgt hiermee de kwaliteit van de artikelen die binnen deze categorie op Zobegaafd vallen. Susan schreef meerdere boeken over hoogsensitiviteit en de verschillende gerelateerde symptomen waar hoogsensitieve mensen aan leiden. Zo brengt zij meer duidelijk en inzicht in de manier waarop hoogsensitiviteit invloed heeft op het leven van mensen die hiermee te maken hebben, en biedt zij handvaten waar zij zich aan vast kunnen houden wanneer zij hier beter mee willen leren omgaan.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in