Onze hoogbegaafde zoon begeleiden op zijn pad

Onze hoogbegaafde zoon begeleiden op zijn pad

Zo’n twee jaar geleden werd bij onze zoon hoogbegaafdheid vastgesteld door de kinderpsycholoog door middel van een WISC-III intelligentietest. Wij werden er op een GGD school arts, er op geattendeerd dat onze zoon wel eens hoogbegaafd zou kunnen zijn. Wij hadden namelijk geen idee.

Hij is ons eerste kind en vrijwel alles wat we met hem beleven is voor ons normaal gedrag voor kinderen van die leeftijd. Maar nu is dus gebleken dat de meeste kinderen niet vanaf hun derde levens jaar alle merken auto’s herkennen en benoemen, en dit dus ook vrolijk doen terwijl je van Nederland naar Euro-disney rijd zo’n vijf en een half uur lang. Tevens wist hij ook de weg naar allerlei verschillende locaties, bijvoorbeeld naar opa en oma, naar de andere opa en oma, naar zijn tante en ga zo maar door. Deze personen wonen niet om de hoek, dit zijn ritjes met de auto van 10 minuten en langer.

Ook vindt hij vreemde talen zeer interessant bijvoorbeeld Engels praten met Dora en Diego en Chinees met ni hao kai-lan. Zelfs een beetje Frans, van ons en opa. Dit dus allemaal voor hij vier werd en überhaupt naar school ging. Op school ging het op zich goed maar hij was wel wat onrustig, toen hij naar groep 3 zou moeten wist de juf niet zeker of hij daar klaar voor was. Toen hebben we zelf de knoop door gehakt en op eigen initiatief een kinderpsycholoog gebeld en een IQ test laten doen. Daar kwam een IQ van een dergelijk 145 uit met de kanttekening dat hij eigenlijk 2 maanden te jong was voor de WISC-III test en op een derde van de test buiten de test scoorde dus boven de maximale meet waarde. Dus eigenlijk is het niet exact vast te stellen hoe hoog het nu is.

Hij is toen overgegaan naar groep drie, dit was een lastig jaar omdat hij het eerste gedeelte groep 3 ’s morgens deed en groep 2 ‘s middags deed om te wennen. Waardoor hij zijn werk vaak niet af had, dit heeft zich later toen hij wel volledig in groep 3 zat doorgezet in een slechte werk houding. Nu zit hij in groep 4 bij twee hele goede en lieve juffen en gaat het allemaal zeer goed. Hij is af en toe wat onrustig vind school maar dat komt om dat hij meer prikkels kan verwerken dan de andere kinderen en dus ook veel sneller afgeleid is.

Ik zie de hoogbegaafdheid van mijn zoon als een uitdagende reis, waarop ik hem zo veel mogelijk zal proberen te helpen door hem op de juiste momenten te proberen iets af te remmen of iets bij te sturen. En er voor te waken dat anderen hem wel goed begrijpen, want hij is toch echt wel iets anders als anderen. Ik ben benieuwd wat er nog meer op ons pad zal komen en ervaar tot nu alles als positief.

Danny Hinkenkemper

2 REACTIES

  1. Beste Danny,
    Het is leuk om te horen dat jouw zoon Tim “hoogbegaafd” is. Als ouders (jij en jouw vrouw) hebben jullie nu een belangrijke taak om zijn talenten/vermogens te stimuleren. Vaak denken ouders (en ook leerkrachten) met hoogbegaafd(e) kind(eren), dat ze hun “hoogbegaafd” kind zo veel mogelijk nieuwe kennis moet bijbrengen (zoals het leren van een vreemde taal) zonder zich te verdiepen in de ontwikkeling van hun kinds emotie. Hierover lees de volgende titel: “Goed omgaan met emoties” geschreven door drs. Tamar de Vos – van der Hoeven.

    Daarnaast zijn er interessante opvoedingsboeken die jullie kunnen gebruiken, zoals:

    + Biddulph, S. (2013). Raising Boys: Why Boys are Different – and How to Help Them Become Happy and Well-Balanced Men. Berkeley: Ten Speed Press.

    + Biddulph, S. (2013). Raising Girls : How to Help Your Daughter Grow Up Happy, Healthy, and Strong. Berkeley: Ten Speed Press.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here