AD(H)D en slaapproblemen

ADHD en slaapproblemen

Onderzoeken tonen aan, dat een groot deel van de kinderen met ADHD en ADD slaapproblemen hebben. Het in slaap komen en het doorslapen gaat vaak moeilijk. Het komt vooral door alle drukte in het hoofd. Het is vaak een hele opgave om op te staan. We bespreken graag de ADHD slaapproblemen en wat je eraan kunt doen. We starten graag direct met een aantal tips.

15 slaaptips bij ADHD en ADD

Wanneer je ADHD of ADD hebt of een van je kinderen ADHD of ADD heeft kun je gebruik maken van een of meerdere van de onderstaande tips:

Tip 1: Zorg voor een scherm vrije omgeving een uur voordat je gaat slapen. Dus geen televisie, laptop of smartphone meer aan. Het licht van het scherm laat je brein denken, dat het nog dag is of dat het alweer dag is. Het is hierdoor moeilijk voor het lichaam om in het biologische ritme te blijven en te komen. Wanneer het biologische ritme verstoord is, is het moeilijk voor het lichaam om melatonine aan te maken. Melatonine is een stof welke het lichaam helpt om in slaap te vallen.

Tip 2: Eet niet teveel en ook niet te vet eten ’s avonds. Je maag moet al het eten nog verteren, voordat je gaat slapen. Wanneer het lichaam nog op volle toeren draait is het moeilijk voor het lichaam om te gaan slapen. Je kunt niet ontspannen en je kunt niet relaxen. Het wordt bijna onmogelijk om zo in slaap te vallen.

Tip 3: Doe een breindump! Pak een notebook en een pen en schrijf alles wat in je hoofd zit op een stuk papier. Schrijf alles op wat je nog moet doen en wat je graag wilt gaan doen. Je afspraken, je verplichtingen, je betalingen, de puntjes op de i van een opdracht en van alles meer moet je gewoon opschrijven. Vervolgens weet je dat alles op papier staat en laat je het los. Je gaat ontspannen en slapen. Morgen is er weer een dag om met deze taken verder te gaan.

Tip 4: Neem de dag in je hoofd door. Doe dit achterstevoren. Begin bij wat je net hebt gedaan en ga dan stap voor stap terug naar de ochtend. Je gaat zo terug naar het verleden en je zult dan minder nadenken over de toekomst. Geen reden dus om ergens over te gaan piekeren of om ergens lang over na te gaan denken.

Tip 5: Rook minder wanneer je een roker bent. Rook vooral minder in de avond, nog voordat je naar bed gaat.

Tip 6: Drink geen koffie meer in de avond. Stap over naar rustgevende thee en voorkom op deze manier een impuls om wakker te blijven.

Tip 7: Gebruik geen suiker of zoet in de avond. Ook dit is een stof welke je prikkelt om langer wakker te blijven.

Tip 8: Zorg voor een gezond ritme iedere dag. Vooral voor mensen met ADHD en ADD zal het een opgave zijn om op een vaste tijd naar bed te gaan en om op een vast tijdstip iedere ochtend weer op te staan. Het is belangrijk om hier op te letten. Door een ritme te krijgen ontstaat er echter een gezonde drang om te gaan slapen en weer wakker te worden.

Tip 9: Voorkom, dat je overdag een dutje gaat doen. Misschien ben je heel erg moe. Onderneem dan echter iets om wakker te blijven. Wacht net zo lang tot het weer tijd is om te gaan slapen. Het zorgt ervoor dat je de nacht goed kunt doorkomen en ook doorslaapt.

Tip 10: Wanneer je in de ochtend wakker wordt is het belangrijk om je lichaam direct een boost te geven. Ga naar buiten en zorg ervoor, dat je lichaam weet dat het weer dag is en je jouw energie maximaal wilt gaan gebruiken.

Tip 11: Rustgevende muziek luisteren voor het slapen helpt.

Tip 12: In sommige situaties is het goed om een of twee Ritalin pillen te nemen. Het is echter belangrijk om dit in overleg met de arts te doen. Uiteraard is het beter om zonder geneesmiddelen of slaapmiddelen in slaap te vallen.

Tip 13: Zorg voor een maximaal donkere slaapkamer. Voorkom licht, geluiden en apparaten. Houd je smartphone buiten je bed en kies ervoor om te gaan slapen.

Tip 14: Electrosmog! Het zijn vaak de mensen met ADHD welke hier gevoelig voor zijn. Ze voelen de stralingen. Het is daarom belangrijk om na een specifieke tijd de Wifi netwerken uit te schakelen. Je kunt hiervoor een tijdschakelaar gebruiken. Ook is het goed om de mobiele telefoons en tablets compleet uit te schakelen. Zorg ook voor een minimum aan elektrische snoeren en wekkers rondom je bed.

Tip 15:  Neem een warm bad of een douche voordat je gaat slapen. Je lichaam komt compleet tot ontspanning.

Wat als de tips niet helpen?

Natuurlijk kun je volop slaaptips en goedbedoelde adviezen gebruiken. Wat echter als je ondanks dat nog niet kunt slapen? Dan is het goed om een expert op te zoeken. Ga eerst naar je huisarts toe en bespreek je problemen. Maak duidelijk hoeveel je slaapt, hoe je je voelt als je wakker wordt en tegen welke problemen je aanloopt. Het is belangrijk om alles zo duidelijk als mogelijk te omschrijven. Het bijhouden van een slaapdagboek kan hierbij helpen. Houd bij hoeveel uur je slaapt, of je ’s nachts wakker wordt, hoe je jezelf voelt als je wakker wordt en ook hoe je jezelf overdag voelt. Door hier zo specifiek als mogelijk in te zijn is het mogelijk om een oplossing te vinden.

Medicijnen en slaapmiddelen?

Natuurlijk is het gemakkelijk om naar slaapmiddelen te grijpen. Het is een mogelijkheid om je ADHD slaapproblemen onder controle te krijgen. Het is echter geen oplossing voor de lange termijn. Je kunt je leven lang natuurlijk geen medicijnen blijven slikken om in slaap te vallen. Het is niet gezond. Tevens zal je lichaam resistent worden en zullen de slaapmiddelen niet meer werken. Hierdoor zullen de doses hoger moeten worden. Het kan betekenen, dat je ook te maken krijgt met bijwerkingen. Je komt hierdoor uiteindelijk in een vicieuze cirkel terecht van problemen. Misschien kun je nu wel goed slapen, maar moet je een ander probleem bestrijden.

Alternatieve geneeswijzen?

Het is goed om een kijkje te nemen bij de alternatieve geneeswijzen. Welke adviezen kun je hier krijgen en ontvangen? Zijn er naast specifieke behandelingen ook medicijnen op natuurbasis welke je wel kunt gebruiken? Warme melk helpt om te slapen, doordat er specifieke stoffen in zitten. Wat als je met andere alternatieve geneesmiddelen eenzelfde effect kunt krijgen? Of een effect wat nog sterker is? Het is goed om te ontdekken welke mogelijkheden er allemaal zijn. Een afspraak maken met een alternatieve genezer is erg slim.

Ook kun je sessies gaan doen om je geest in rustiger vaarwater te brengen. Je kunt gaan mediteren, yoga gaan beoefenen, beginnen met mindfulness of bijvoorbeeld een massage nemen. Door je lichaam op de juiste manier te stimuleren en door meer rust te creëren is het mogelijk om meer uren te slapen iedere nacht. Het is prettig en goed om hier optimaal gebruik van te maken. We weten zeker, dat ook jij hier je voordeel mee kunt doen.

Zoek naar een oplossing!

Het algemeen advies is erg simpel. Je moet gewoon op zoek gaan naar een goede en duurzame oplossing. Het kan moeilijk zijn om te slagen in deze zoektocht. Door echter de tips toe te passen en door adviezen in te winnen bij experts en adviseurs moet er uiteindelijk een mogelijkheid ontstaan om beter te gaan slapen.

Meer informatie over slaapproblemen? Lees dan dit artikel over slaapproblemen en pak de oorzaak aan!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here