20 geheugentips om je geheugen te verbeteren

0
871
Geheugentips om je geheugen te verbeteren

Laat jouw brein je wel eens in de steek? Wil jij je geheugen fit houden en tegelijkertijd verbeteren? Iedereen is wel eens vergeetachtig, maar je geheugen verbeteren kan echt! Met deze twintig wetenschappelijke geheugentips presteer je binnen no-time weer optimaal! Ga direct aan de slag met deze 20 tips en train je geheugen.

1) Puzzelen

Geheugentip: Puzzelen
Puzzelen is een fantastische manier om je geheugen te verbeteren. Wanneer je regelmatig puzzels maakt, zal dit goed zijn voor je cognitieve brein. Je kunt hierbij denken aan puzzels zoals sudoku’s en kruiswoordraadsels. Ook woordzoekers en zelfs lijnpuzzels kunnen helpen om je geheugen te verbeteren. Het is hierbij vooral belangrijk dat je hersenen op een actieve manier worden gestimuleerd. Daag jezelf dus uit en puzzel elke dag een beetje. Het kan ook helpen om af te wisselen in het soort puzzels dat je doet.

2) Ga sporten

Geheugentip: Ga sporten
Je verwacht het misschien niet, maar sporten is een geweldige manier om te werken aan ons geheugen en ons brein. Het is dus niet allen belangrijk voor onze slanke lijn en ons lichaam. Wanneer je sport, zorg je ervoor dat er een betere doorbloeding ontstaat naar je hersenen. Daarnaast is het een goede manier van ontspanning en ook dit is goed voor je hersenen. Hoe je sport maakt hierbij niet veel uit. Kies een sport die jij leuk vindt. Bijvoorbeeld hardlopen, fitness, zwemmen of voetballen.

3) Slaap genoeg

Geheugentip: Slaap genoeg
Slaap is ontzettend belangrijk voor je geheugen. Veel mensen slapen te weinig en kunnen hierdoor problemen hebben met hun geheugen. Het is vooral belangrijk om lang genoeg in een diepe slaap te zijn, dus zorg dat je slaapkamer ideaal is voor een perfecte nachtrust en ga op tijd naar bed. Het is een goede manier om je hersenen voldoende rust te geven tussen de hectische dagen. Zorg ervoor dat je minstens acht uur per nacht slaapt en zorg er vooral voor dat je goed slaapt.

4) Maak gebruik van mindmaps

Geheugentip: Maak gebruik van mindmaps
Wanneer je je geheugen wilt trainen, dan kunnen mindmaps enorm helpen. Bij het maken van een mindmap moeten beide hersenhelften goed samenwerken en dit is de dus een hele goede manier om ermee om te gaan. Bij een mindmap schrijf je alles op waar je aan moet denken bij een bepaald woord, of bij een bepaald gevoel dat je hebt. Ook kun je een mindmap maken om nieuwe ideeën te vinden voor je bedrijf.

5) Gebruik geheugensteuntjes

Geheugentip: ebruik geheugensteuntjes
Het helpt enorm wanneer je geheugensteuntjes gebruikt. Hiermee kun je je geheugen op een positieve manier stimuleren. Bij het leren van nieuwe namen kun je bijvoorbeeld proberen om de naam ergens aan te koppelen. Ook bij andere dingen die je wilt onthouden zijn geheugensteuntjes en ezelsbruggetjes die je kunt bedenken. Als je hier veel mee bezig bent, dan kan het helpen om je geheugen flink te verbeteren.

 6) Hardop zeggen

Geheugentip: Hardop zeggen
Als je geheugen niet al te best is, dan is het goed om dingen te herhalen of hardop uit te spreken. Leer je mensen kennen? Herhaal dan hun naam, wanneer ze zich voorstellen. Ook kan het goed helpen om hardop te zeggen wat je doet. Zeg bijvoorbeeld hardop: ‘Ik leg mijn sleutel op de trap’. Hierdoor kun je later gemakkelijk herinneren waar iets lag. Wanneer je er een gewoonte van maakt om dingen hardop te zeggen, zul je merken dat het steeds gemakkelijker wordt om iets te herinneren.

7) Wees georganiseerd

Geheugentip: Wees georganiseerd
Ons geheugen laat ons vooral vaak in de steek wanneer we chaotisch zijn. Zorg er daarom voor dat je georganiseerd bent. Schrijf alles op, zorg dat je spullen op dezelfde plek opbergt en vooral dat alles logisch is. Wanneer je dit doet, is het ook gemakkelijker om alles te onthouden. Als je georganiseerd bent, ben je ook op een actieve manier bezig om je hersenen te trainen. Je moet immers voor alles een goede methode bedenken.

8) Lezen

Geheugentip: Lezen
Probeer een uur televisie per dag te vervangen voor het lezen in een boek. Dit kan zowel fictie als non-fictie zijn. Lezen is sowieso goed voor je hersenen en je geheugen. Het is een manier om je hersenen actief aan het werk te laten zijn. Wanneer je dit regelmatig doet, dan merk je dit zeker in je geheugen. Lezen wordt gezien als een zeer goede manier om je geheugen te trainen.

9) Regelmatig herhalen

Geheugentip: Regelmatig herhalen
Wanneer je iets wilt onthouden, dan is het goed om dit regelmatig te herhalen. Zeg of schrijf telkens de dingen die je wilt onthouden en blijf het herhalen. Je kunt dit bijvoorbeeld oefenen met je boodschappenlijstje. Schrijf het op, bekijk het een paar keer en test jezelf vervolgens in de winkel of je alles onthouden hebt. Zo kun je jezelf blijven uitdagen.

10) Leer een nieuwe taal

Geheugentip: Leer een nieuwe taal met Duolingo
Een nieuwe taal leren is een geweldige manier om je geheugen te trainen. Er zijn allerlei manieren om de woorden en zinnen te onthouden en hoe meer je oefent, hoe beter je de taal machtig bent. Juist het leren van deze taal en de oefeningen die hierbij horen, zijn goed voor je geheugen. Een nieuwe taal leren kan gratis via de app Duolingo.

11) Leer een nieuwe vaardigheid

Geheugentip: Leer een nieuwe vaardigheid
Behalve een nieuwe taal leren, kan het ook helpen om een geheel nieuwe vaardigheid te leren. Doe een cursus, leer de theorieën en ontwikkel jezelf. Juist door nieuwe dingen te blijven leren, kun je je hersenen blijven stimuleren en dit heeft een positieve uitwerking op de hersenen. Je kunt een cursus volgen waar je voor betaald, maar er zijn online ook allerlei gratis cursussen te volgen. Leer bijvoorbeeld een muziekinstrument te bespelen!

12) Ga op dansles!

Geheugentip: Ga op dansles!
Een dansles – of een aerobics-les in de sportschool – is een fantastische manier om je geheugen te trainen. Je bent namelijk op een actieve manier bezig om dingen te onthouden. In dit geval moet je de danspasjes of bewegingen onthouden. Mensen die een dansles volgen, werken dus op een positieve manier aan hun geheugen.

13) Oefen dagelijks door te herinneren

Geheugentip: Oefen dagelijks door te herinneren
Wanneer je iedere dag even een moment neemt om je te focussen op zaken die je bijvoorbeeld hebt gehoord, dan kun je je geheugen goed trainen. Bedenk je welke nieuwsberichten je op tv zag, wat je hoorde op de radio en welk feitje je collega vertelde. Door hier iedere dag mee bezig te zijn, kun je je geheugen gemakkelijker verbeteren. Zorg dat je hier echt bewust mee bezig bent.

14) Apps om je geheugen te trainen

Apps om je geheugen te trainen
Er zijn talloze apps die je voor je telefoon of tablet kunt downloaden, waarmee je je geheugen kunt trainen. Eén van de bekendste apps is Lumosity. Je kunt hier iedere dag een aantal puzzels en oefeningen doen om je geheugen te verbeteren. Een andere app is Elevate. Deze is vooral gericht op lezen en schrijven. En nog een optie is NeuroNation, waarbij je dagelijks oefeningen kunt doen.

15) Goed ontbijten

Geheugentip: Goed ontbijten
Het ontbijt wordt gezien als de belangrijkste maaltijd van de dag. Het is de manier om je lichaam – en je hersenen – op te starten en nieuwe energie te geven. Om je geheugen te trainen is het dan ook van groot belang dat je iedere dag goed ontbijt.

16) Gezond eten

Geheugentip: Gezond eten
Uit veel onderzoeken is gebleken dat gezonde voeding kan bijdrage tot een positief effect op je hersenen. Junkfood en suikerrijk voedsel is juist nadelig voor de werking van je hersenen. Wanneer je dus gezond eet, dan kan dit helpen om je geheugen te verbeteren. Zorg ervoor dat je voldoende groentes en fruit eet en voorkom juist dat je naar de minder gezonde snacks grijpt.

17) Eet meer vis

Geheugentip: Eet meer vis
Vis, en met name vette vis zoals zalm en tonijn, staan erom bekend dat ze een positieve werking hebben op je hersenen. Dit komt onder meer door de Omega-3 die erin zit. Wanneer je echt niet van vis houdt, of wanneer je vegetarisch of veganistisch bent, dan kun je ervoor kiezen om supplementen te nemen.

18) Drink koffie

Geheugentip: Drink koffie
Koffie – en met name cafeïne – is erg goed voor je geheugen. Dit is uit meerdere onderzoeken gebleken. Drink niet te veel koffie, want dit kan slecht zijn voor je hart. Maar als je dagelijks een kopje drinkt, dan kan dit wel voor een verschil zorgen. Het is overigens beter om de cafeïne uit koffie te halen dan uit bijvoorbeeld cola of energydrank. De koffiebonen zelf zijn namelijk ook zeer goed voor je.

19) Stop met roken

Geheugentip: Stop met roken
Rook je? Stop er dan mee. Het is sowieso al bekend dat dit ongezond is voor je, maar het heeft ook een slechte impact op je geheugen. Wanneer je stopt met roken, kun je hier zeker op de lange termijn baat bij hebben met je geheugen. Je kunt eventueel professionele hulp krijgen om je hierbij te helpen. Stoppen met roken is immers geen gemakkelijke opgave.

20) Supplementen

Geheugentip: Supplementen
Eén van de beste supplementen om te nemen om je geheugen te verbeteren is een supplement met HGH erin. Dit komt van nature in je lichaam voor, maar vanaf je dertigste maakt je lichaam er minder van aan. HGH is belangrijk voor je hersenen en je geheugen en het kan dus geen kwaad om supplementen binnen te krijgen waardoor je meer HGH in je lichaam krijgt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here