Hét yoga stappenplan – Hoe beginnen met yoga

Hét yoga stappenplan – Hoe beginnen met yoga

Je wil al een tijdje beginnen met yoga, maar toch komt het er steeds niet van. Je laat je tegenhouden door het zweverige imago van yoga, je vindt het een beetje spannend om voor het eerst naar een yogales te gaan of je weet gewoon niet hoe je nu eigenlijk moet beginnen. Goed om te weten: je bent zeker niet de enige die eigenlijk dolgraag wil starten met yoga, maar dit toch steeds uitstelt. Zeker omdat yoga een zweverig imago heeft, vinden veel mensen het toch spannend om voor het eerst een les te volgen.

Speciaal voor de mensen die willen beginnen met yoga en niet zo goed weten hoe ze dit moeten doen, hebben wij dit artikel opgesteld. Op deze pagina lees je precies welke stappen je moet volgen om succesvol te starten met yoga. Met de stappenplan in dit artikel sta ook jij binnenkort al op een yogamat.

Beginnen met yoga in drie stappen

Veel mensen denken dat ze veel tijd, energie en ‘commitment’ nodig hebben om te starten met yoga. Dit is niet het geval. In feite hoef je slechts drie stappen te volgen om te beginnen met yoga. Het gaat om de volgende stappen:

  • Zorg voor de juiste mindset.
  • Bepaal welke vorm van yoga het beste bij je past.
  • Bepaal hoe jij wil beginnen met yoga.

In onderstaande alinea’s gaan we wat dieper in op deze drie stappen. Lees deze alinea’s door en je weet precies hoe jij op de korte termijn kunt beginnen met yoga.

1. Zorg voor de juiste mindset

Voor je begint met yoga, is het belangrijk om aan je mindset te werken. Om succesvol te starten met yoga, heb je namelijk de juiste mindset nodig. We beschrijven deze mindset in onderstaande tekst.

Yoga is voor iedereen

Veel mensen die willen beginnen met yoga, blijven twijfelen of yoga wel iets voor hen is. Laat deze gedachte los, want yoga is voor iedereen. Denk niet op voorhand dat yoga niets voor jou is, want yoga weet iedereen te raken. Of je nu jong of oud bent, dik of dun, sportief of niet sportief: yoga is ook zeker iets voor jou.

Veel mensen vinden het spannend om voor het eerst naar een yogales te gaan. Zij zijn bang dat ze ‘minder goed’ zijn dan andere mensen en blijven daarom liever thuis. Zonde! Yoga heeft namelijk niets te maken met ‘goed zijn’. Je doet yogaoefeningen op jouw manier: een manier die goed voelt voor jou. Yoga is voor iedereen: ook voor mensen die niet sportief zijn, nog nooit een yogaoefening hebben gedaan en/of onzeker zijn over hun lichaam.

Een ‘open mind’

Wil je beginnen met yoga, dan heb je een ‘open mind’ nodig. Je moet namelijk veel dingen doen die je nog nooit gedaan hebt. Sommige dingen voelen wat vreemd of ongemakkelijk aan en dit is helemaal niet erg. Ga je er met een ‘open mind’ in, dan kun je veel meer van de diverse yogaoefeningen, ademhalingsoefeningen en ontspanningsoefeningen genieten. En voel je je toch wat ongemakkelijk tijdens een bepaalde oefening? Dan is dit helemaal niet erg. Na een tijdje voel je je vanzelf minder ongemakkelijk.

Als je begint met yoga, moet je af en toe uit je comfort zone komen. Houd je hier rekening mee en ga je met een ‘open mind’ naar je eerste les, dan is jouw eerste kennismaking met yoga een stuk succesvoller dan wanneer je je continu ongemakkelijk en onprettig voelt.

Zonder verwachtingen

Wat je ook over yoga denkt: laat deze verwachtingen los. De kans is namelijk groot dat yoga in de praktijk heel anders is dan jij van tevoren bedacht had. Daarnaast kunnen de verwachtingen die je hebt, jouw ervaringen tijdens yoga in de weg zitten. Probeer je verwachtingen daarom los te laten en ga blanco je eerste les in.

2. Bepaal welke vorm van yoga het beste bij je past

Als je eenmaal de juiste mindset hebt om met yoga te starten, kun je naar de volgende stap. Nu ga je bepalen welke vorm van yoga het beste bij jou past. Pas als je dit weet, kun je namelijk zoeken naar geschikte yogalessen om echt te starten met je nieuwe hobby.

Er zijn vele verschillende vormen van yoga. Hieronder worden de populairste vormen van yoga kort beschreven. Lees onderstaande alinea’s door en je komt er vanzelf achter welke vorm van yoga het beste bij jou past.

Hatha yoga

Hatha yoga is de meest klassieke vorm van yoga. Deze vorm van yoga wordt het meest aangeboden in het Westen, ook in Nederland. Bij hatha yoga ligt de nadruk op het versterken en het soepel maken van je lichaam. Je staat wat langer in één houding om bepaalde spieren te ontwikkelen. Ook leer je bij hatha yoga je ademhaling te beheersen. Hatha yoga is vrij toegankelijk. Het is dan ook een goede manier om kennis te maken met yoga.

Yin yoga

Bij yin yoga focus je je niet op je spieren, maar op je gewrichten en bindweefsel. Om je gewrichten en bindweefsel soepel te maken, moet je je spieren juist zo veel mogelijk ontspannen. Alle houdingen die je doet, doe je op de grond. Ook houd je houdingen lang vast: ongeveer vijf minuten per houding. Dit maakt deze vorm van yoga een stuk rustiger dan andere vormen.

Als je echt tot rust wil komen, is deze vorm van yoga iets voor jou. Houd er wel rekening mee dat je je spieren niet traint bij yin yoga. Voor het ontwikkelen van je spieren, kun je beter starten met hatha yoga.

Bikram yoga

Een les bikram yoga wordt altijd gegeven in een warme ruimte. In deze ruimte is het ongeveer 40 graden Celsius. Een les duurt 90 minuten, dus je bent langere tijd in een ruimte waar het ontzettend warm is. Niet zo gek dus dat je flink gaat zweten. Dit voelt misschien wat onaangenaam in het begin, maar overmatig zweten heeft juist vele voordelen. Door veel te zweten, raak je namelijk veel afvalstoffen kwijt.

Ook heeft de hoge temperatuur in de ruimte een positief effect op je bloedsomloop en je spieren. Je spieren worden een stuk soepeler als je regelmatig naar een les bikram yoga gaat. Een aanrader voor mensen met rug-, schouder en/of nekklachten!

Power yoga

Power yoga is erg fysiek. Er worden vrij zware oefeningen gedaan, die je spieren sterker maken, je een betere conditie geven op de lange termijn en je lichaam bovendien soepeler maken. Als je een strakker lichaam wil, aan je conditie wil werken en/of meer spiermassa wil, is deze vorm van yoga zeker iets voor jou. Houd er wel rekening mee dat power yoga minder toegankelijk is dan de andere vormen van yoga, simpelweg omdat deze vorm van yoga vrij zwaar is.

Ashtanga yoga

Ashtanga yoga is ook een actieve vorm van yoga. Ook deze vorm van yoga kan vrij pittig zijn. Dit komt omdat het tempo tijdens een les ashtanga yoga erg hoog ligt. Bij ashtanga yoga voer je een reeks houdingen uit, die allemaal in elkaar overvloeien. Zo kom je in een soort flow, waar je je ademhaling op af probeert te stemmen.

Deze vorm van yoga is niet totaal ongeschikt voor beginners, maar wel een grotere uitdaging voor mensen die nog nooit yoga hebben gedaan. Als je het spannend vindt om met yoga te beginnen en het liever wat rustiger aan doet, kun je beter met een andere vorm van yoga starten. Als je een paar mildere yogalessen gevolgd hebt, kun je altijd nog een les ashtanga yoga proberen.

Vinyasa yoga

Vinyasa yoga lijkt op ashtanga yoga. Net zoals bij ashtanga yoga het geval is, is ook deze vorm van yoga actief en dynamisch. Het verschil tussen vinyasa yoga en ashtanga yoga, is het feit dat je bij vinyasa yoga geen vaste serie oefeningen doet. Bij ashtanga yoga is dit wel het geval. Velen vinden vinyasa yoga speelser dan ashtanga yoga, maar deze vorm van yoga is wel pittiger.

Yoga nidra

Yoga nidra is de meest rustige vorm van yoga, die ook wel de yoga van de slaap wordt genoemd. De oefeningen van deze vorm van yoga wordt dan ook helemaal liggend uitgevoerd. Het is in feite een oefening om in een zo diep mogelijke staat van ontspanning te komen. De meeste mensen die naar lessen yoga nidra gaan, doen dit omdat zij last hebben van bepaalde klachten. Denk hierbij aan duizeligheid, borstpijn, buikpijn, hartkloppingen en slaapproblemen. Je kunt je klachten aanzienlijk verminderen door regelmatig een les yoga nidra te volgen.

Kundalini yoga

Tot slot kun je ook starten met een les kundalini yoga. Deze vorm van yoga bestaat uit dynamische lichaamsoefeningen, die gecombineerd worden met zeer krachtige ademhalingstechnieken. Ook komen er mantra’s, meditaties en chakra’s terug in de lessen. Het doel van kundalini yoga is bewustzijn creëren. Als je een paar lessen kundalini yoga hebt gevolgd, moet je je bewuster worden van wat je doet en hoe je je hierbij voelt. Bijkomend voordeel: je krijgt meer energie van deze vorm van yoga.

Goed om te weten: kundalini yoga is wat spiritueler dan de andere yogavormen. Deze vorm van yoga past dan ook niet bij iedereen. De meeste mensen die zich bezig houden met kundalini yoga, hebben ervaring met diverse andere vormen van yoga en zoeken wat meer verdieping op spiritueel vlak. Je kunt prima starten met kundalini yoga, maar houd er wel rekening mee dat deze vorm van yoga wat spiritueler is en dat er bovendien meer gevorderden op kundalini yogalessen af komen.

3. Bepaal hoe jij wil beginnen met yoga

Als je weet welke vorm van yoga het beste bij jou past, ga je naar de derde en laatste stap. Nu ga je bepalen op welke manier jij wil starten met yoga. Er zijn drie mogelijkheden, namelijk het volgen van een yogales, het bekijken van yogavideo’s op YouTube en het volgen van een online yogacursus.

Hieronder lees je meer over deze drie mogelijkheden om met yoga te starten. Zeker de opgesomde voor- en nadelen in onderstaande alinea’s kunnen jou helpen om te bepalen welke methode het beste bij jou past.

Een yogales volgen

In iedere grote stad is er wel een yogaschool te vinden. In kleinere woonplaatsen is er vaak geen yogaschool, maar wel een yogadocent die thuis lessen geeft of hier iedere week een ruimte voor afhuurt. Zoek in jouw omgeving naar een yogaschool of yogadocent en meld je aan voor een les. Nu kun je echt starten met yoga!

Voordelen:

  • Je hebt direct contact met een yogadocent. Hij of zij kan jou persoonlijk begeleiden tijdens je eerste les of lessen.
  • Je leert de diverse yogaoefeningen direct goed uit te voeren. De yogadocent kan je namelijk bijsturen tijdens je eerste les of lessen.
  • Je doet nieuwe sociale contacten op.

Nadelen:

  • Je betaalt per yogales. De kosten verschillen per yogaschool of yogadocent, maar de meeste lessen kosten wel tussen de 9 en 15 euro.
  • Je moet op een bepaald tijdstip ergens aanwezig zijn. Je kunt niet zelf kiezen wanneer je precies wil starten met yoga.
  • Je kunt je wat ongemakkelijk voelen als je voor het eerst naar een les gaat, zeker als er veel ervaren mensen in de yogaklas zitten.

Yogavideo’s op YouTube kijken

Op YouTube zijn duizenden yogavideo’s te vinden. Je kunt beginnen met yoga door een matje op de grond te leggen, je laptop ervoor te zetten en gewoon een paar video’s op te zetten. Het kan even duren voor je een goede video hebt gevonden, maar er zijn zeker goede video’s te vinden op YouTube. Uiteindelijk kom je, na even zoeken, altijd wel een goed filmpje tegen.

Voordelen:

  • Het is gratis.
  • Het aanbod yogavideo’s is erg groot.
  • Je kunt zelf kiezen wanneer je precies wil beginnen met yoga. Je kunt zelfs middenin de nacht starten met je eerste les.
  • Je kunt starten met yoga in je eigen, vertrouwde omgeving. Je hebt geen last van andere mensen om je heen.

Nadelen:

  • Het aanbod yogavideo’s is zo groot, dat het lastig kan zijn om een écht goede video te vinden die bovendien goed bij jou past.
  • De kwaliteit van de diverse yogavideo’s op YouTube is niet altijd even hoog.
  • Je krijgt geen persoonlijke begeleiding van een yogadocent.
  • De video’s op YouTube sluiten vaak niet goed op elkaar aan. Je kijkt wat willekeurige filmpjes, zonder echt ergens naartoe te werken.

Een online yogacursus volgen

Wil je graag starten met yoga in je eigen, vertrouwde omgeving, maar vind je de yogafilmpjes op YouTube niet geschikt? Dan kun je er ook voor kiezen om een betaalde online yogacursus te volgen. Er worden vele online yogacursussen aangeboden, voornamelijk Engelstalig. Vergelijk deze cursussen met elkaar en je vindt vanzelf een cursus die bij jou past en bovendien binnen je budget valt.

Voordelen:

  • Het is goedkoper dan het volgen van ‘offline’ yogalessen.
  • Er zijn vele cursussen voor beginners, maar ook voor gevorderden. Als je wat meer ervaring hebt met yoga, kun je gewoon een nieuwe cursus kopen om weer een stapje verder te gaan.
  • Je kunt de video’s van de cursus altijd pauzeren, nog een keer kijken, overslaan, terugspoelen of juist doorspoelen.
  • Je kunt beginnen met yoga in je eigen, vertrouwde omgeving. Je hebt geen last van andere mensen om je heen.
  • Je kunt zelf kiezen wanneer je precies wil starten met yoga.

Nadelen:

  • Je hebt geen face-to-face contact met een yogadocent. Je krijgt wel uitleg van een virtuele docent, maar hij of zij kan je niet begeleiden zoals een docent tijdens een ‘offline’ cursus dit doet.
  • Er zijn niet veel Nederlandse yogacursussen. Het aanbod Engelstalige cursussen is wel groot.
  • Een yogacursus is op de lange termijn goedkoper dan het volgen van ‘offline’ lessen, maar je moet hier wel direct een hoger bedrag in investeren. Een offline les betaal je per keer, een cursus in één keer.

Aan de slag!

Bepaal voor jezelf welke methode het beste bij jou past. Vind je het fijn om persoonlijke begeleiding te krijgen van een ervaren yogadocent? Ga dan op zoek naar een yogaschool of -docent bij jou in de buurt. Wil je liever wat laagdrempeliger beginnen met yoga, dan kijk je wat yogavideo’s op YouTube. En pak je het liever toch wat professioneler aan, maar dan wel in de vertrouwde omgeving van je eigen huis? Dan koop je een online yogacursus.

Hoe je ook wil starten met yoga: er is altijd wel een methode die bij jou past. Nu is het slechts een kwestie van gewoon beginnen. Laat je niet langer tegenhouden door je twijfelt, maar ga gewoon naar die eerste les, kijk dat eerste YouTube filmpje of koop gewoon die online cursus die je een tijdje geleden tegengekomen bent. Je zal er geen spijt van krijgen. Veel plezier!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here