Boekrecensies Boekrecensie: SuperSlapen

Boekrecensie: SuperSlapen

Goed slapen is heel erg belangrijk om goed te kunnen functioneren, toch is kwalitatief goed slapen voor heel veel mensen niet vanzelfsprekend. Huidige schattingen zeggen dat ongeveer 25% van de mensen kampt met slaapproblemen. Floris Wouterson, ondernemer, slaapexpert en ervaringsdeskundige, heeft het boek SuperSlapen geschreven. Wie is Floris Wouterson? En wat kan je van het boek “SuperSlapen” verwachten?

Floris Wouterson

Floris Wouterson
Floris Wouterson auteur van het boek SuperSlapen

Floris noemt zichzelf een slaap performance coach en heeft de afgelopen jaren het belang van slaap op onze levenskwaliteit bestudeerd. Hij geeft aan tientallen boeken en rapporten over slaap- en slaapgerelateerde onderwerpen te hebben gelezen. Hij verbaast zich over de hoeveelheid informatie die beschikbaar is over het onderwerp, maar vind dit te wetenschappelijk, te theoretisch en te weinig specifiek. Hij heeft daarom besloten zelf een boek te schrijven over slaap en het aanpakken van slaapproblemen.

SuperSlapen: Een boek met praktische lifestyle-principes

De ondertitel van het boek SuperSlapen: “Praktische lifestyle-principes voor je beste nachtrust ooit”. Een ondertitel die het boek werkenlijk waar perfect samenvat. Iedereen die dit boek heeft gelezen kan niet anders dan erkennen dat dit een zeer praktisch ingestoken boek is.

Het boek is opgebouwd uit zeven hoofdstukken met elk een eigen thema: de mindset, het bed, de slaapkamer, slaapstrategieën, voeding, detoxen en tot slot bewegen. Al deze thema’s hebben invloed op onze slaap en elk hoofdstuk bevat achtergrond informatie, concreet advies en de nodige hoeveelheid tips. Het boek leest heerlijk weg en ik ben eerlijk gezegd verrast door de frisse en vernieuwende inzichten.

Floris weet op een zeer overtuigende manier uit te leggen dat goede slaap één van de belangrijkste voorwaarde is voor goede prestaties. Wist jij bijvoorbeeld dat de kans op sportblessures met maar liefst 40 procent toeneemt als je niet goed slaapt? Of dat één op de vijf mensen op het werk weleens in slaap valt? Beetje bij beetje wordt het belang van slaap steeds duidelijker.

Floris presenteert in zijn boek een methode zonder radicale veranderingen, maar juist door heel veel kleine dingen te veranderen. Er is niet één oplossing of dé oplossing om jouw slaapprobleem op te lossen, maar de oplossing bestaat eigenlijk uit allemaal kleine veranderingen.

Goed slapen is een kwestie van mindset

Het eerste hoofdstuk zoomt dieper in op hoe onze mindset de basis vormt van een kwalitatief goede nachtrust. Als je iets wilt veranderen, bijvoorbeeld jouw slaapprobleem, dan moet je open staan voor de mening van andere. Daarnaast moet je je bewust zijn van het feit dat wij mensen gewoonte dieren zijn en dat we eigenlijk heel veel dingen op de automatische piloot doen. Wil jij je slaapproblemen aanpakken, dan moet je hier bewust van zijn. Ik vind de volgende uitspraak daarom ook heel erg van toepassing:

“Als je altijd doet wat je deed, krijg je wat je altijd kreeg”.

Een belangrijk onderdeel hiervan is over conditionering en herconditionering. Conditionering komt erop neer dat twee zaken aan elkaar geassocieerd worden, bijvoorbeeld dat als het baasje zijn of haar schoenen aantrekt, de hond weet dat hij of zij wordt uitgelaten. Daarom moeten bepaalde slechte gewoontes worden doorbroken en moet je geherprogrammeerd worden op het gebied van slaapgewoontes.

Duik nooit in bed zonder bescherming

Het tweede hoofdstuk gaat hij verder over het belang van een goed matras, hoofdkussen, dekbed en bedtextiel. Je brengt gemiddeld maar liefst een derde van je leven door in bed, maar we besteden hier vrijwel geen aandacht aan. Dit hoofdstuk geeft veel inzicht en is eigenlijk een must-read als je een bed gaat kopen. Er zijn veel zaken waar je rekening mee moet houden. In de meeste beddenwinkels staan verkopers en geen mensen met kennis van zaken. Het is daarom zeer verstandig om zelf te weten waar je op moet letten.

Creëer je eigen slaap-oase

Goed slapen is meer dan in bed ploffen. Jouw slaapkamer speelt een centrale rol en mag niet vergeten worden. Je slaapkamer moet een ruimte zijn van rust en ontspanning. Is je hele kamer netjes opgeruimd en schoon? Ruikt het frist? Hoor je externe geluiden? Floris komt met een slaapkamer check-up, waardoor het (pijnlijk) duidelijk wordt dat er voor mij nog erg veel verbetering mogelijk is. Gelukkig hoeft dit allemaal niet in een keer van Floris. Floris zijn motto : “Change a little, change a lot every day” maakt goed duidelijk dat je beter in kleine stapjes te werk kan gaan.

Maak van slaap je grootste bondgenoot

Hoeveel slaap heb je nodig? Dit is een vraag die wij al eerder op de website hebben behandeld, maar ook in dit boek wordt benadrukt dat dit voor iedereen verschillend is. Volgens Floris is het een mythe dat iedereen minstens 8 uur zou moeten slapen, daarom is het van belang om je natuurlijke slaapbehoefte te meten/weten. Het boek daagt je uit om dit door middel van een slaapdagboek bij te houden wat jouw slaapbehoefte is. Zodra jij je slaapbehoefte hebt vastgesteld komt het belang van een sterke slaaproutines aanbod en op die manier ontwikkel je een nieuw slaappatroon.

Een goede nachtrust begint op je bord

Het hoofdstuk begint met dat goede slaap en voeding onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Wat je eet, wanneer je eet en hoe je eet zijn van invloed op jouw slaap. Met een duidelijk 6 stappenplan, dit geeft maar weer aan hoe praktisch het boek is, wordt er al snel duidelijk wat het belang van voeding en slaap is:

Stap 1: Kies voor “echte”voeding

Stap 2: Kies de juiste eiwitten en aminozuren

Stap 3: Beperk koolhydraten en vermijd suiker

Stap 4: Doorbreek de vicieuze cirkel van alcohol, cafeïne en pepmiddelen.

Stap 5: Let ook op wat je drinkt

Stap 6: Maak slim gebruik van supplementen

Meteen beter slapen met je 2e brein

In hoofdstuk 6 legt Floris uit dat er een belangrijke connectie bestaat tussen je darmflora, spijsverteringsstelsel en brein, die invloed heeft op jouw slaap. Floris snijdt een onderwerp aan wat detoxen heet. Met detoxen wordt het reinigen van het lichaam (in dit geval de darmflora) van afvalstoffen en/of gifstoffen bedoeld. Hij vergelijkt het lichaam met een auto die ook één a twee keer per jaar een onderhoudsbeurt nodig heeft. Volgens Floris is een goed uitgevoerde reiniging van de darmen (dikke en dunne) door het verwijderen van de schadelijke biofilm én darmopbouw nadien, een goed vertrekpunt om beter te slapen.

Ik moet eerlijk bekennen dat tijdens het lezen van het boek ik wat sceptisch was ten aanzien van detoxen. Ik heb daarom Floris gemaild en mijn skeptische houding toegelicht. Hij reageerde als volgt:

Floris Wouterson: “Ik spreek hier dus uit eigen ervaring en met alle klanten die ik de afgelopen jaren gezien heb, heb ik met detoxen zeker op het vlak van slaap hele goede resultaten behaald. Anders zou ik dit ook niet vermelden in mijn boek. In Duitsland zijn ze op dit punt veel verder en vind je in mijn bronvermelding nog 2 zeer goede boeken over dit onderwerp. Met Peter Brems (een journalist van VRT) heb ik hierover veel contact gehad. Hij heeft een zeer interessante documentaire gemaakt over dit onderwerp, maar dan gericht op het gebruik van breed spectrum antibiotica en wat dit doet met je darmen ((demorgen.be. (2016, 19 oktober). Experiment in “Pano”: pil van eigen stoelgang kan darmflora herstellen. Geraadpleegd op 23 november 2019, van https://www.demorgen.be/tech-wetenschap/experiment-in-pano-pil-van-eigen-stoelgang-kan-darmflora-herstellen~b4e0ac0f/)).

Ik heb mij de afgelopen jaren zeer intensief met het onderwerp darmreiniging en -opbouw bezig gehouden en veel klanten begeleid. Zoals je ook kunt lezen in mijn boek is een Klysma een mogelijkheid, maar dit reinigt enkel de dikke darm en niet de dunne. Mijn voorkeur gaat naar de biofilm reiniging. Deze is praktisch en hiermee bereik ik de beste resultaten met mijn klanten.”

“Er is meer en meer wetenschappelijk bewijs dat gezonde darmen bijdragen aan een betere nachtrust. Dit wordt ook aangetoond in een recent onderzoek uitgevoerd in 2017 door Robert Thomson et al.” ((Thompson, R. S., Roller, R., Mika, A., Greenwood, B. N., Knight, R., Chichlowski, M., … Fleshner, M. (2017). Dietary Prebiotics and Bioactive Milk Fractions Improve NREM Sleep, Enhance REM Sleep Rebound and Attenuate the Stress-Induced Decrease in Diurnal Temperature and Gut Microbial Alpha Diversity. Frontiers in Behavioral Neuroscience10. https://doi.org/10.3389/fnbeh.2016.00240))

Ik kan niet direct zeggen dat ik overtuigd ben van de effectiviteit van detoxen, maar Floris heeft mij zeker weten te prikkelen. Detoxen is dan ook zeker een onderwerp wat ik vanaf nu beter in de gaten ga houden. Soms hebben dergelijke onderwerpen even tijd nodig om te landen.

Floris sluit het hoofdstuk af met de stelling dat slaapmedicatie simpelweg geen oplossing is voor slaapproblemen. Dergelijke medicijnen kunnen erg schadelijk zijn voor de gezondheid en doet vaak meer kwaad dan goed. Floris legt daarmee de vinger op de zere plek en geeft eigenlijk aan dat stoppen met dergelijke medicatie de enige optie is.

Zet je hersens stil en kom in beweging

Bewegen en ontspannen zijn een recept voor een goede nachtrust, volgens Floris. Onderwerpen als “waarom moet je bewegen”, “hoeveel moet je bewegen” en “wanneer je moet bewegen” komen aanbod. Naast bewegen moet je ook ontspannen, maar dat is misschien lastiger dan je denkt. Ons brein is verslaafd aan problemen, toch heeft Floris vijf uitdagingen voor je:

Uitdaging 1: Stop met piekeren

Uitdaging 2: Ontdek de rust in jezelf met meditatie en mindfulness

Uitdaging 3: Verlaag je stressniveau met een bewuste ademhaling

Uitdaging 4: Probeer het onbekende, maar zeer werkzame “gut smashing”

Uitdaging 5: Laat je (vaker) kussen en zet je hormoonfabriek aan

Zeker uitdaging 2 kan ik iedereen aanbevelen. Meditatie en mindfulness worden door vele nog geassocieerd met zweverigheid en spiritualiteit, maar steeds meer wetenschappelijk onderzoek toont aan dat het wel degelijk effect heeft. Enkele jaren geleden was ik ook sceptisch over mindfulness en meditatie, maar de resultaten die behaald worden zijn werkelijk waar verbluffend. Dat is ook een van de primaire redenen dat ik detoxen zeker nog een kans geef.

Eindoordeel SuperSlapen

Floris zet met het boek SuperSlapen een zeer goed boek neer, waarmee je direct aan de slag kunt gaan met jouw slaapproblemen. Belangrijk om te realiseren is dat na het lezen van dit boek, niet direct beter gaat slapen. Je moet echt actief aan de slag met de tips vanuit het boek. Floris benadrukt dit al aan het begin van het boek en als je je problemen echt wilt oplossen dan kan ik niet anders dan beamen dit te doen. Uiteindelijk heb alleen jij verandering in de hand, maar Floris geeft je wel de handvatten om dat te doen.

SuperSlapen
Het boek SuperSlapen is te koop via bol.com

Floris weet de lezer goed mee te krijgen. Het boek leest fantastisch fijn weg en tijdens het lezen probeert Floris je actief dingen te laten doen, zoals een slaapdagboek bij houden of een slaapkamer check-up doen. Als je braaf alle instructies van Floris opvolgt, dan weet ik zeker dat jij een stuk beter gaat slapen.

Ben je op zoek naar een theoretisch boek over alle ins en outs over slaap in plaats van een praktisch boek? Laat dit boek dan links liggen.

Geïnteresseerd in het boek SuperSlapen? Het boek is onder andere via bol.com te koop. Mocht je vragen of opmerkingen hebben laat dan een reactie achter. Op zoek naar meer boeken over slaap? Bekijk dan zeker onze top 11 boeken over slaap.

Zobegaafd redactie
De Zobegaafd.nl redactie is dag in dag uit bezig met het schrijven van nieuwe kwalitatieve en informatieve artikelen om de website verder te verrijken met nuttige informatie. Objectiviteit en kwaliteit zijn de belangrijkste pijlers van de redactie en zijn ook dagelijks bezig met het updaten van bestaande artikelen om op die manier de correctheid van de artikelen te waarborgen.