Top 10 boeken over slaapproblemen

boeken over slaapproblemen

Een goede nachtrust is essentieel om overdag goed te functioneren. Toch slaapt een deel van de Nederlanders iedere nacht slecht of hebben zij periodes lang moeite om genoeg nachtrust te krijgen. Slaapproblemen komen in Nederland nog erg vaak voor en de meeste mensen hebben geen idee hoe zij hier zo goed mogelijk mee kunnen omgaan. Dit is jammer, want er is ontzettend veel informatie beschikbaar die zal helpen om een goede routine aan te houden die helpt om slaapproblemen te behandelen en iedere nacht voldoende rust te krijgen.

In de afgelopen jaren zijn er ontzettend veel boeken over slaapproblemen geschreven, welke een goed inzicht geven in de manier waarop slaap werkt en hoe wij als mens zo goed mogelijk kunnen inspelen op de behoeftes die ons lichaam op dit gebied heeft. Deze boeken staan vol met informatie die helpt om beter te begrijpen waarom jij slaap nodig hebt, hoe slaapproblemen vanuit de kern zijn opgebouwd en welke stappen wij zelf kunnen nemen om dankzij een goede nachtrust elke ochtend weer energiek op te staan. Hier dé top tien boeken over slaapproblemen en slaap in het algemeen:

1) Perfect Slapen in 7 Stappen

Perfect Slapen in 7 Stappen boekDit ebook staat vol met goede tips om beter te kunnen slapen. Als jij slaapproblemen hebt dan is de kans groot dat je al van alles geprobeerd hebt om te zorgen dat je beter slaapt. De meeste trucjes werken echter niet zo goed als anderen aangeven, want het probleem blijft bestaan. Met dit boek wordt het stuk gemakkelijker om echt een goede nachtrust tegemoet te gaan door goed te kijken waar het nu misgaat en op welke manier jij dit kunt oplossen. Dit gaat verder dan een simpel kruidentheetje of een tabletje nemen voordat jij gaat slapen. Door het lezen van Perfect Slapen in 7 Stappen wordt goed slapen weer makkelijk en word je elke echt goed uitgeslapen wakker.

 

Meer informatie over “Perfect Slapen in 7 Stappen”

2) Nachtrust

nachtrustRichard Wisseman, de auteur van Nachtrust, heeft een achtergrond in psychologie en heeft naar het brein gekeken om te achterhalen wat nu echt belangrijk is als je goed wilt slapen. Slaap is een van de belangrijkste aspecten om ons goed te voelen en met de informatie in dit boek kun je leren hoe je hier zo goed mogelijk op inspeelt. Wat is bijvoorbeeld het beste moment om wakker te worden? En wat doet een slechte nachtrust in jouw hersenen in vergelijking met een goede nachtrust? Dit boek geeft antwoord op deze belangrijke vragen en helpt stap voor stap om richting een betere slaaproutine te werken.

 

Meer informatie over “Nachtrust”

3) De slaaprevolutie

de slaaprevolutieDe Amerikaanse zakenvrouw Arianna Huffington vertelt in het boek De Slaaprevolutie waar je op moet letten als je een goede nachtrust tegemoet wilt gaan. Zakenmensen hebben veel baat bij een goede nachtrust, want het is een groot onderdeel van een succesvolle routine die helpt om de belangrijkste taken uit te voeren. Bijna iedereen kampt tegenwoordig met een slaaptekort en in dit revolutionaire boek pakt Arianna alle grote factoren die hier invloed op hebben aan. Zij gebruikt hiervoor allerlei wetenschappelijke onderzoeken die haar theorieën voor een betere nachtrust ondersteunen. Dankzij dit boek kun je dus op een wetenschappelijke manier werken aan een goede nachtrust.

 

Meer informatie over “De slaaprevolutie”

4) Waarom je niet slaapt

Waarom je niet slaaptEen goede nachtrust is niet alleen voor ons hoofd belangrijk, ook onze organen hebben baat bij een goede nachtrust. In het boek Waarom Je Niet Slaapt wordt gekeken naar de voordelen van een goede nachtrust en wordt stelselmatig gewerkt naar een eigen opbouw van de perfecte nachtrust. Chris Winter heeft lange tijd onderzoek gedaan naar de belangrijkste factoren die invloed hebben op de kwaliteit van onze nachtrust. Deze kennis deelt hij in dit boek, dat wereldwijd gezien wordt als een van de beste boeken omtrent slapen en slaapproblemen.

 

 

Meer informatie over “Waarom je niet slaapt”

5) Slaap

slaapWat is eigenlijk de reden dat een slechte nachtrust zo’n grote invloed heeft op de manier waarop wij functioneren? In het boek Slaap pakt Matthew Walker dit probleem bij de kern aan en kijkt hij op basis van wetenschappelijke artikelen wat we kunnen doen om beter te slapen. Slaap behoort tot de belangrijkste levensbehoeften van een mens, maar waarom gaan we er dan toch op zo’n losbandige manier mee om? Dit boek helpt deze moderne gedachte om te zetten naar een eeuwenoude gedachte: wat kun je zelf doen om te zorgen dat jij ook echt iedere nacht de rust krijgt die je nodig hebt om goed te presteren.

Meer informatie over “Slaap”

6) Verbeter je slaap

verbeter-je-slaapBen je al langdurig bezig met slapeloosheid? Dan is het werkboek Verbeter Je Slaap een onmisbaar boek in jouw boekenkast. Dit werkboek bevat de belangrijkste componenten om naar een betere nachtrust te werken. Op basis van cognitieve gedragstherapie pak je zelf het probleem van slapeloosheid bij de kern aan en zorg je dat je iedere avond de juiste stappen neemt om lekker te slapen. En vervolgens houd je deze stappen bij in het werkboek, zodat je op langere termijn kunt bekijken welke stappen de grootste invloed hebben op de ideale nachtrust.

 

Meer informatie over “Verbeter je slaap”

7) Slaap als een roos

Slaap als een roosWil jij van jouw slaapproblemen afkomen? Slaap Als Een Roos helpt jou om het probleem bij de kern aan te pakken en zo op een strategische manier te kijken naar slaap te kijken. Een slechte nachtrust kan ons werkleven en sociale leven flink in de weg staan. We zijn de gehele dag moe en kunnen niet het maximale uit onszelf halen. Door de adviezen in dit boek zet je dit probleem gemakkelijk om naar een sterkte die bijdraagt aan een betere carrière en een goed sociaal leven. Zo zal jouw slaapprobleem niet langer een groot obstakel in jouw leven vormen.

 

 

Meer informatie over “Slaap als een roos”

8) Slaap lekker

Slaap Lekker slaap lekkerhelpt om elke dag uitgerust wakker te worden. Het boek kijkt wat slaap betekent voor ons lichaam en ons brein, zodat we leren waar we op moeten letten als we ons niet optimaal voelen. Slaap Lekker biedt de belangrijkste handvatten die nodig zijn om binnen de uren die we ‘s nachts slapen ook echt de maximale rust te pakken. Soms heb je niet 8 uur slaap nodig maar kun je met minder tijd veel meer uitgerust wakker worden. Slaap Lekker kijkt hoe dit werkt en wat jij in jouw leven moet implementeren om dit resultaat te behalen.

 

 

Meer informatie over “Slaap lekker”

9) Van A tot ggZ – Omgaan met slapeloosheid

Van A tot ggZ - Omgaan met slapeloosheidWat zijn nu de grootste oorzaken die ertoe leiden dat een derde van de Nederlanders te maken krijgt met slaapproblemen? Waarom liggen we bijvoorbeeld lang wakker? En wat leidt ertoe dat we gedurende de nacht vaak wakker worden? Van A tot ggZ bekijkt de therapeutische manier om slapeloosheid op te lossen en biedt belangrijke tips om een ideaal stappenplan op te zetten dat ertoe leidt dat de nachtrust die jij krijgt ook echt zorgt voor een wakker gevoel wanneer jij in de ochtend jouw bed uitkomt.

 

 

Meer informatie over “Van A tot ggZ – Omgaan met slapeloosheid”

10) S.O.S. Slaap

SOS SlaapMensen die gedurende de nacht wakker liggen kunnen zich overdag veel moeilijker concentreren dan mensen die een goede nachtrust hebben gehad. Bovendien zijn mensen met slapeloosheid en slaapproblemen veel gevoeliger voor mentale aandoeningen zoals depressie. S.O.S. Slaap kijkt hoe dit wetenschappelijk werkt en biedt hulp om deze problemen zo effectief mogelijk op te lossen. Dit boek bevat informatie die voor de rest van het leven van belang is en zal helpen om slapeloosheid en andere slaapproblemen goed op te lossen.

 

 

Meer informatie over “S.O.S. Slaap”

Boeken bieden een nieuwe manier van slapen

De boeken in deze lijst zullen actief bijdragen aan een betere avondroutine, nachtrust en ochtendroutine, zodat jij ‘s nachts de energie krijgt die je overdag wilt gebruiken. Lees je daarom goed in en zorg dat jij jouw slaapproblemen voor de rest van jouw leven kunt oplossen. Meer informatie over slaapproblemen behandelen we in dit artikel over Slaapproblemen? Pak de oorzaak aan! Opzoek naar meer boeken over slaap en slaapproblemen? Neem dan hier een kijkje voor meer boeken.

zobegaafd
De Zobegaafd.nl redactie is dag in dag uit bezig met het schrijven van nieuwe kwalitatieve en informatieve artikelen om de website verder te verrijken met nuttige informatie. Objectiviteit en kwaliteit zijn de belangrijkste pijlers van de redactie en zijn ook dagelijks bezig met het updaten van bestaande artikelen om op die manier de correctheid van de artikelen te waarborgen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in