Hoogbegaafdheid Hoe herken je hoogbegaafdheid bij peuters?

Hoe herken je hoogbegaafdheid bij peuters?

Het kan best lastig zijn om te bepalen of je kind hoogbegaafd is. Belangrijk is om verder te kijken dan alleen de intelligentie. Hoogbegaafdheid is immers meer dan alleen het IQ van een kind. Er zijn meerdere kenmerken waar je hoogbegaafdheid bij een peuter aan kunt herkennen. Overigens betekent dit niet meteen dat een peuter werkelijk hoogbegaafd is. Zie het vooral als een indicatie. Om echt te weten of er sprake is van hoogbegaafdheid, moet dit worden getest door een professional. Enkele zaken waar je hoogbegaafdheid bij een peuter aan kunt herkennen zijn bijvoorbeeld:

Kenmerken hoogbegaafde peuter

  • Extreem nieuwsgierig zijn en alles willen weten
  • Vroegtijdige spraakontwikkeling
  • Meer willen leren dan willen spelen
  • Creatieve manieren vinden om een probleem op te lossen
  • Groot gevoel voor humor
  • Zeer ondernemend en zelfstandig

Peuters die hoogbegaafd zijn, zijn doorgaans niet alleen slim. Andere kenmerken zijn ook extreme gevoeligheid, een kritische instelling en creativiteit. Zelfs als een kind dus niet ‘boven gemiddeld slim’ lijkt, is het wel mogelijk dat het hoogbegaafd is.

Wanneer je het vermoeden hebt dat je peuter hoogbegaafd is, dan is het belangrijk om dit zo snel mogelijk met je arts te bespreken, zodat je een verwijzing kunt krijgen voor een test. Kinderen die hoogbegaafd zijn kunnen hier veel problemen mee hebben. Het is daarom belangrijk dat de ouders weten hoe ze hier het beste mee om kunnen gaan. De eerste stap is dus om daadwerkelijk vaststellen of er sprake is van hoogbegaafdheid bij je peuter. Daarna kun je hulp krijgen om je kind op de juiste manier te stimuleren en op te voeden.

Mariska de Swart
Mariska de Swart is expert op het gebied hoogbegaafdheid. Zij deelt haar kennis in haar artikelen, beantwoordt vragen van lezers en waarborgt de kwaliteit van de categorie hoogbegaafdheid op Zobegaafd.nl. Mariska werkt parttime als coach en adviseur bij SaMar waar haar coaching en begeleiding jongeren en (jong)volwassenen helpt in het dagelijks leven en hen leert om te gaan met hun hoogbegaafdheid. In haar coaching en begeleiding richt Mariska zich op actie om het leven van anderen te veranderen.

Gerelateerde artikelen

Reacties

2 REACTIES

  1. Ik zou graag een forum ontwikkelen voor mensen die zonder twijfel hoogbegaafd zijn. Er is ooit zo een fora geweest. Ik heb daar een tijd geschreven, maar ben daarna afgehaakt door een lange relatie en een verhuizing naar Berlijn. Toen ik weer terug kwam, vond men de strikte toelating voor mensen louter met een door betrouwbare testafname bewezen hoogbegaafdheid, waarbij eigenlijk een subtest of subgroep in het 98ste percentiel of hoger, criterium was onvoldoende ruimdenkend. Ik kan me daarin vinden tot in zoverre dat het niet wegneemt dat er een plekje nodig is voor mensen die niet alleen anders denken, maar ook op een andere golfdiepte redeneren. Ik vind eigenlijk dat een iq van 130+ overdreven is. Echter een score in het 98ste percentiel of hoger op een subtest onvoldoende, of je zal deze mensen een eigen plek geven binnen het forum. Je zou verschilde profielen kunnen ontwikkelen.

    Ik kan niet zeggen wat mijn iq is. De WISC gaf me een score van 138 toen ik 15 was. Het gaf aanleiding toen om me door te verwijzen naar een neuroloog, gezien er sprake was van een disharmonisch intelligentiebeeld. Op de verbale schaal scoorde ik stabiel; tussen de 143/148. Op de performale schaal daarentegen, was ik niet alleen significant minder sterk, maar op de subtest van ruimtelijk ordenen scoorde ik relatief dramatisch 98. Plaatjes ordenen had ik ook moeite mee: 112. De rest scoorde ik stabiel 138/144. Later een mensa test: 154. Daarna een uitgebreider test van mensa 156. Ik heb voor mijn werk als soundengineer een test gehad, die erg gelijkend was op de mensa test: 163, met tijdsfactor. Ik heb gezegd dat het niet reëel is om uit een test van 180 minuten een iq score te trekken. Ik werd aangenomen desalniettemin. Ik heb een aantal microbrute modulaire systemen gemaakt voor Arturia. Ik ben nu meer bezig met het leren scripten op een software synthesizer te kunnen ontwikkelen. Ik ben iemand die graag veel combineert. Ik wil graag beginnen met een serie software synths die de mijn inziens meest vooruit strevende vormen van soundsynthese: morphing, wavetable, granuleer, integreren. Ik vind dat eigenlijk elke software Synth een FM-synthese benodigd, evenals een spectrum analizer en een frequentie-meter. Men moet naar mijn mening namelijk in staat zijn gedurende de soundsynthese onnodig veel werk bij de mastering als vanzelfsprekend kunnen voorkomen.

    Hoe dan ook, vind ik creativiteit belangrijker dan intelligentie. Voor mij is iemand die een zichtbaar product van creativiteit kan laten zien, meer vermogend, dan iemand die een hoge score voor algebra heeft. Echter, met kleine uitzondering zijn alle mensen met een iq van boven de 140 creatief. Bij mensen met een iq van tussen 125 – 135 zie ik dat beduidend minder. Probleem oplossend vermogen krijgt vleugels wanneer er sprake is van creativiteit en sensitiviteit. Het voorbeeld van meerkeuze vragen; ik heb er nooit problemen mee gehad, gezien ik me inleefde in hoe mensen met een gemiddeld iq denken. Ook het VWO zitten overigens weinig mensen die hoogbegaafd zijn. Misschien in VWO-3, maar dan haakt de helft al af. Op de HAVO is het gemiddeld iq niet 110 – 120, maar 100 – 120, met een gemiddelde van 105. Terecht wordt hier 100 – 120 aangegeven, terwijl 110 – 120 als gebruikelijk wordt aangegeven. Op het VWO is het iq 100 – 130, maar gemiddeld 112. Professoren scoren gemiddeld 105. Hier is ook sprake van: MOTIVATIE. Dat is voor mij een kernbegrip.

    In mijn forum is iedereen met een PhD natuurlijk welkom. Maar ik wil verder een grens van 120 houden, of 140+ op 4 subtest, als dit minstens 1/5 van de test vertegenwoordigt. Daarnaast is creativiteit voor mij een must. Ik wil een product kunnen zien, waaruit blijkt dat er langdurig sprake is geweest van creatieve activiteit. Hoogbegaafden zou ik willen leren, dat ze niet depressief zijn maar ongelukkig. Dat humor een goede manier is om sociaal te integreren. Dat het even belangrijk is dat men rekening houdt met jou als hoogbegaafde als me je sociale omgeving die significant minder begaafd is.

    • Hi Joris, Interessant bericht heb je geplaatst. Wat mis jij in de huidige fora voor hoogbegaafde mensen? Voor hoogbegaafde volwassenen is er namelijk een vrij actief forum: hb-forum.nl. Is dit niet wat jij voor ogen hebt? En hoe zou jij je willen onderscheiden van andere alreeds bestaande fora?

      Overigens zijn wij op zobegaafd.nl altijd op zoek naar enthousiaste mensen die willen schrijven over het onderwerp hoogbegaafdheid. Dit mogen informatieve artikelen zijn maar ook in de vorm van een persoonlijke blog of iets in die trant. Interesse? Uiteraard geheel vrijblijvend!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Blijf op de hoogte

Bij het inschrijven kan je aangeven waar je interesses liggen, zodat je alleen relevante informatie opgestuurd krijgt! Schrijf je snel in en mis geen informatie meer. En vind je de nieuwsbrief niets? Onder elke email vind je een link waarmee je je binnen één klik weer kunt afmelden.

Ook interessant