Slaap Hoe kun je slaapapneu verhelpen?

Hoe kun je slaapapneu verhelpen?

We hebben het hier in dit artikel al gehad over de optie van een slaapapneu apparaat, de CPAP machine tegen slaapapneu, en ook de gevolgen van een niet behandelde slaapapneu.

Maar er zijn gelukkig nog meer slaapapneu behandeling dan de slaapapneu apparaat CPAP machine, en gelukkig maar want het is niet altijd prettig om met een slaapapneu masker te moeten slapen. Het voelt dan ook voor veel mensen heel erg ongemakkelijk om met een slaapapneu masker te moeten slapen. En een slaapapneu apparaat maakt ook geluid, wat niet erg prettig is.

Het laatste redmiddel is een slaapapneu operatie, maar daar gaan we hier niet bij stil staan. Een slaapapneu operatie is echt als al het andere niet werkt, en die kans is klein.

Wanneer je naar een huisarts gaat en de diagnose slaapapneu krijgt dan zal deze jou uitleggen welke mogelijkheden er zijn voor uw slaapapneu behandeling. We zullen hier in dit artikel zo veel mogelijk opties bespreken die je kunt gebruiken voor een slaapapneu behandeling, ook zodat je bij de huisarts goed bent voorbereid mocht jij of je partner slaapapneu hebben.

Slaapapneu behandelingen

Mensen willen graag altijd weten of er een behandeling is om slaapapneu te genezen. Dit ligt heel erg aan meerdere factoren. Maar wat voorop staat is dat je met de voor jouw geschikte slaapapneu behandelingen een betere kwaliteit van leven krijgt, en er een kans is dat de slaapapneu genezen kan worden.

Wanneer we weten dat de oorzaken van slaapapneu overgewicht of stress kunnen zijn, heeft het vrij weinig zin om alleen gebruik te maken van een bitje of een CPAP machine en niet de onderliggende problemen aan te pakken. Hierom is het zeer belangrijk dat je eerst heel erg kritisch naar jezelf kijkt, en ook met jou arts bespreekt wat je zelf kan doen om de slaapapneu te behandelen.

Een verandering van dieet, veel meer beweging en misschien hulp van een dietist kan bijdragen tot gewichtsverlies. Vooral vrouwen die tegen de overgang aankomen zouden hier zowieso naar moeten kijken, omdat het lichaam nou eenmaal veranderd, en met het lichaam ook de gemoedstoestand. Alle slaapapneu behandelingen die we hieronder zullen benoemen werken vaak het beste in combinatie met beweging en een gezondere levensstijl.

CPAP machine als slaapapneu behandeling

Traditionele behandelingen voor slaapapneu omvatten het dragen van een CPAP-masker ’s nachts. Hoewel effectief, vinden sommige mensen deze methode oncomfortabel. Sommige huismiddeltjes kunnen dezelfde voordelen bieden. Hier zijn zes alternatieve behandelingen om de symptomen van slaapapneu te verminderen.

1. Behoud een gezond gewicht

Artsen raden mensen met slaapapneu vaak aan om af te vallen. Overgewicht, vooral in het bovenlichaam, kan het risico op obstructie van de luchtwegen en vernauwde neusgaten verhogen. Deze obstructies kunnen ervoor zorgen dat je tijdens het slapen plotseling of voor langere tijd stopt met ademen.

Het behouden van een gezond gewicht kan de luchtwegen vrij houden en slaapapneu symptomen verminderen. Research toont aan dat een bescheiden gewichtsvermindering bij mensen met obesitas de noodzaak van een operatie aan de bovenste luchtwegen of langdurige CPAP-therapie kan wegnemen.

In sommige gevallen kan gewichtsverlies slaapapneu genezen. Als je echter weer aankomt, is het mogelijk dat de aandoening terugkeert. Een gezond gewicht op lang termijn behaal je dan ook niet door eenmalig te diëten, je zult de gehele manier van eten en met voedsel omgaan opnieuw moeten inrichten. Alleen al door suikers te elimineren, minder vlees te eten, geen verzadigde vetten, minder alcohol, en veel water te drinken creëer je een veel gezondere levensstijl.

2. Probeer yoga en meditatie

Regelmatige lichaamsbeweging kan de energieniveau verhogen, het hart versterken en soms slaapapneu genezen. Yoga kan specifiek de kracht van de ademhaling verbeteren en de zuurstoftoevoer hierdoor bevorderen.

Slaapapneu wordt geassocieerd met een verlaagde zuurstofverzadiging in uw bloed. Yoga kan de zuurstofgehalte verbeteren door de verschillende ademhalingsoefeningen. Als gevolg hiervan vermindert yoga de hoeveelheid slaaponderbrekingen die u kunt ervaren.

Yoga bestaat al duizenden jaren en er komen steeds meer onderzoeken naar boven wat de gevolgen zijn wanneer iemand regelmatig yoga beoefend. Het is niet alleen maar goed voor het lichaam, de gevolgen voor de algemene gesteldheid, maar ook het mentale maakt vaak sprongen na een paar weken de juiste yoga te kiezen. Minder depressie, paniekaanvallen, en angsten.

3. Verander de slaaphouding

Hoewel het een kleine verandering is, kan het veranderen van de slaaphouding de symptomen van slaapapneu verminderen en de nachtrust verbeteren. Uit een onderzoek uit 2006 bleek dat meer dan de helft van de gevallen van obstructieve slaapapneu afhankelijk is van de slaap houding.

Studies hebben aangetoond dat slapen op je rug – de zogenaamde rugligging – de symptomen kan verergeren. Voor sommige volwassenen kan op de zij slapen helpen om de ademhaling weer normaal te krijgen.

Uit een onderzoek uit 2002  bleek echter dat kinderen met slaapapneu beter op hun rug slapen.

Bespreek de lichaamshouding en jouw slaapapneu symptomen met de arts om jouw slaapapneu behandeling te evalueren.

4. Gebruik een luchtbevochtiger

Luchtbevochtigers zijn apparaten die vocht aan de lucht toevoegen. Droge lucht kan het lichaam en de ademhalingsorganen irriteren. Het gebruik van een luchtbevochtiger kan uw luchtwegen openen, congestie verminderen en een heldere ademhaling bevorderen.

Voor extra voordelen kunt je overwegen lavendel-, pepermunt- of eucalyptusolie aan een luchtbevochtiger toe te voegen. Deze drie essentiële oliën hebben bekende ontstekingsremmende en verzachtende eigenschappen, en dragen bij tot een ontspannende rust.

Volg de instructies van de fabrikant voor het schoonmaken van uw luchtbevochtiger. Ze kunnen namelijk op langer termijn schimmels en bacteriën herbergen.

Koop een luchtbevochtiger online.

5. Vermijd alcohol en roken

Veranderingen in de levensstijl kunnen jouw gezondheid verbeteren en betere slaapgewoonten bevorderen. Overweeg te stoppen met roken en de alcoholgebruik te beperken om de complicaties van slaapapneu te verminderen.

Alcohol ontspant de keelspieren die de ademhaling controleren. Dit kan leiden tot snurken en een onderbroken slaapcyclus. Het kan ook leiden tot ontstekingen in de luchtwegen, waardoor de luchtstroom wordt geblokkeerd.

Net als alcohol kan tabaksgebruik ook bijdragen aan ontstekingen en zwellingen in de luchtwegen. Dit kan het snurken en de slaapapneu verergeren.

Een onderzoek uit 2012 wees uit dat roken een risicofactor is voor het ontwikkelen van slaapapneu. De studie merkte op dat mensen met slaapapneu ook aanleg hebben om te roken, dus de behandeling van slaapapneu kan helpen bij het stoppen met roken.

6. Gebruik mond verzorgingsproducten

Orale hulpmiddelen kunnen helpen bij slaapapneu door de kaak of tong in een andere positie te brengen om de luchtweg open te houden terwijl je slaapt. Denk bijvoorbeeld aan een slaapapneu bitje.

De twee belangrijkste categorieën zijn apparaten voor onderkaak verhoging en apparaten voor tong stabilisatie. Deze apparaten bewegen de onderkaak of tong naar voren om de obstructie achter in jouw keel te verminderen.

Deze hulpmiddelen variëren van goedkope vrij verkrijgbare opties tot hulpmiddelen die door een tandarts op maat worden gemaakt. Je kunt een slaapapneu bitje zelf al goedkoop aanschaffen.

De American Academy of Dental Sleep Medicine ondersteunt orale implantaten als een effectieve therapie voor slaapapneu.

Een richtlijn uit 2015 beveelt orale implantaten aan voor mensen met slaapapneu die geen CPAP-apparaat kunnen verdragen. In deze richtlijn worden op maat gemaakte hulpmiddelen verkozen boven vrij verkrijgbare hulpmiddelen, omdat ze een fijn afgestemde kaakpositionering mogelijk maken, wat zal leiden tot een betere slaapkwaliteit.

Gerelateerde artikelen

Reacties

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Blijf op de hoogte

Bij het inschrijven kan je aangeven waar je interesses liggen, zodat je alleen relevante informatie opgestuurd krijgt! Schrijf je snel in en mis geen informatie meer. En vind je de nieuwsbrief niets? Onder elke email vind je een link waarmee je je binnen één klik weer kunt afmelden.

We versturen geen spam. Belooft!

Ook interessant