Winterdepressie: wat is het en hoe voorkom je het?

Winterdepressie

In het voorjaar en in de zomer voel je je prima, maar in de herfst en in de winter zit je echt in een dip. Als dit een terugkerend fenomeen is, kan het zo zijn dat je een winterdepressie hebt. Dit klinkt misschien wat heftig, maar je bent zeker niet de enige die met een depressie kampt in de wintermaanden. Meer over de winterdepressie, lees je op deze pagina.

Wat is een winterdepressie?

Als je een winterdepressie hebt, voel je je somber in de herfst en in de winter. In de lente en in de zomer heb je nergens last van, maar in het najaar voel je je moe, somber, prikkelbaar en negatief. Ook heb je eigenlijk nergens zin in. Het liefst lig je de hele dag in bed, met een flinke hoeveelheid zoete snacks. Want als je een winterdepressie hebt, krijg je in het najaar ontzettend veel zin om te snoepen.

De winterdepressie komt veel voor in Nederland. Maar liefst 450.000 mensen voelen zich moe, somber, prikkelbaar en negatief in de wintermaanden. Daarnaast zijn er nog ruim een miljoen Nederlanders die met een mildere vorm van de winterdepressie kampen. Zij hebben een klein dipje in de wintermaanden, maar zijn niet echt depressief.

De oorzaak van een winterdepressie

In de winter zijn de dagen een stuk korter. Het wordt niet alleen later licht, maar de zon gaat ook eerder onder. Daar komt nog bij dat de lichtsterkte van de zon afneemt in de herfst en in de winter. De zeldzame zonnestralen die je in de winter wel op je huid kunt voelen, zijn dan ook minder sterk dan in het voorjaar en in de zomer.

Het gebrek aan licht in de wintermaanden heeft effect op je biologische klok. Deze raakt simpelweg ontregeld in het najaar. Door je ontregelde biologische klok voel je je somber, prikkelbaar en neerslachtig. Daar komt nog bij dat je lichaam meer melatonine aanmaakt in de winter. Dit slaaphormoon zorgt ervoor dat je je slaperig en moe voelt. Door de extra melatonine in je lichaam, voel je je naast somber, prikkelbaar en neerslachtig ook nog eens hartstikke moe.

De symptomen van een winterdepressie

De symptomen van een winterdepressie lijken op de symptomen van een ‘gewone’ depressie, maar dan ervaar je deze symptomen enkel in de herfst en in de winter. De volgende klachten kunnen op een winterdepressie wijzen:

  • Je voelt je moe en lusteloos. Je hebt het idee dat je totaal geen energie hebt.
  • Je vindt het moeilijk je langere tijd te concentreren. Daardoor is het lastiger om bepaalde taken af te ronden, bijvoorbeeld op je werk.
  • Je bent prikkelbaar.
  • Je hebt last van woede-uitbarstingen.
  • Je bent negatief.
  • Je bent passief.
  • Je hebt nergens zin in. Je hebt geen interesse in je omgeving, maar ook niet in jezelf.
  • Je hebt minder behoefte aan sociale contacten of voelt tijdelijk zelfs helemaal niet de behoefte om andere mensen te zien. Je hebt de neiging om je terug te trekken.
  • Je hebt enorm veel zin in zoetigheid. Hierdoor kom je aan.
  • Je hebt eigenlijk alleen maar zin om te slapen. En als je dan lang geslapen hebt, voel je je nog steeds moe.

Goed om te weten: je hebt niet per definitie een winterdepressie als je meerdere van bovenstaande symptomen ervaart in het najaar. We spreken officieel van een winterdepressie als je twee jaar achter elkaar alle symptomen van een winterdepressie ervaart. Ook heb je alleen een winterdepressie als de symptomen als sneeuw voor de zon verdwijnen in de lente. Is dit niet het geval en blijf je depressief in het voorjaar? Dan kan er sprake zijn van een ‘gewone’ depressie, maar heb je in ieder geval geen winterdepressie.

Een winterdepressie behandelen met lichttherapie

Veel mensen die een winterdepressie hebben, behandelen hun depressie met lichttherapie. Dit is niet voor niets. Uit onderzoek blijkt namelijk dat ruim 80 procent van de mensen met winterdepressie klachten geholpen zijn met deze vorm van therapie.

Lichttherapie wordt in de vroege ochtend toegepast, simpelweg door met een speciale lamp in het gezicht te schijnen. Door met een speciale lamp in je gezicht te schijnen, krijgt je lichaam het signaal dat de dag is begonnen. Hierdoor wordt de aanmaak van het slaaphormoon melatonine onderdrukt en krijg je extra energie. Omdat je extra energie krijgt, verbetert je stemming en kun je bovendien beter slapen als het tijd is om naar bed te gaan.

Een groot voordeel van lichttherapie, is het feit dat je deze behandeling gewoon thuis kunt volgen. Het enige wat je nodig hebt, is een goede lichttherapie lamp. Deze kun je gewoon online bestellen, bij diverse winkels. Zet de lamp iedere ochtend even aan en de klachten van die vervelende winterdepressie verminderen al snel.

Een winterdepressie voorkomen: 3 tips

Voorkomen is beter dan genezen en dit geldt ook voor de winterdepressie. Om te voorkomen dat je je dit najaar moe, somber, neerslachtig en prikkelbaar gaat voelen, geven wij je graag enkele tips om een winterdepressie te voorkomen.

Ga vroeg in de ochtend naar buiten

Als je vroeg in de ochtend buiten bent, zit er veel ‘blauw’ in de lucht. Dit blauwe licht remt de aanmaak van het slaaphormoon melatonine, net zoals een lichttherapie lamp dit doet. Door ’s ochtends naar buiten te gaan, kun je dan ook voorkomen dat je een winterdepressie krijgt.

Beweeg regelmatig in de buitenlucht

In de winter kom je minder in contact met daglicht. Hierdoor kun je een winterdepressie ontwikkelen. Als het wel licht is buiten, ofwel overdag, is het goed om lekker naar buiten te gaan. Ga lekker een stuk wandelen, fiets een stukje of ga hardlopen in de buitenlucht. Hierna voel je je direct beter. Niet alleen door het daglicht, maar ook omdat je lekker bewogen hebt.

Eet gezond

Een gezond en gevarieerd eetpatroon is altijd belangrijk, maar in de winter zeker. Let in de winter extra goed op je eetpatroon en je kunt voorkomen dat je een winterdepressie krijgt. Je kunt eventueel multivitaminen slikken om ervoor te zorgen dat je de belangrijke vitamines en mineralen voldoende binnen krijgt in de winter.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here