Wat is de gemiddelde wandelsnelheid?

gemiddelde wandelsnelheid

Je kunt aan je gezondheid werken door regelmatig naar de sportschool te gaan of te starten met hardlopen, maar wandelen is ook erg goed voor de gezondheid. Wandel je regelmatig, dan profiteer je van diverse gezondheidsvoordelen. Je houdt je hart- en bloedvaten niet alleen gezond, maar je verliest bovendien gewicht. Ook worden je botten door het wandelen sterker. En dit zonder dat je je écht intensief in moet spannen, want wandelen is erg ontspannend.

Wandel jij regelmatig? Dan is het leuk om te weten wat de gemiddelde wandelsnelheid is. Als je weet wat de gemiddelde wandelsnelheid is, weet je namelijk of jij sneller of juist langzamer loopt dan andere enthousiaste wandelaars. Loop je langzamer, dan kun je jouw wandelingen intensiever maken om je verder te ontwikkelen.

De gemiddelde snelheid van een wandelaar?

Het gemiddelde wandeltempo van een volwassen wandelaar is 4 tot 5 kilometer per uur. Getrainde wandelaars lopen vaak wat harder. Zij halen de snelheid van 6 of zelfs 7 kilometer per uur met gemak, ook op langere afstanden.

Wandel je liever wat trager, ben je wat minder mobiel of gaan de kids mee wandelen? Dan is je gemiddelde wandelsnelheid wat lager, namelijk rond de 3 kilometer per uur. Ook als je wat vaker stopt onderweg, bijvoorbeeld om op de kaart te kijken, is je gemiddelde wandelsnelheid lager. Houd in dit geval rekening met een gemiddelde wandelsnelheid van 3 kilometer per uur.

Hoeveel kan ik per dag wandelen?

Ben je van plan een lange wandeling te gaan maken? Dan is het goed om te weten hoeveel je per dag kunt lopen. Jouw maximale afstand per dag is afhankelijk van diverse factoren, waaronder je gemiddelde wandelsnelheid, je ambitie, je conditie en de weg waarop je loopt. Is de weg vlak, dan kun je logischerwijs meer kilometers afleggen.

Gemiddeld lopen wandelaars tussen de 10 en 25 kilometer per dag. Andere wandelaars vinden 8 kilometer per dag voldoende. Ervaren wandelaars hebben totaal geen moeite om 30 kilometer per dag af te leggen. Hoeveel je per dag kan wandelen, verschilt dus sterk per persoon.

Je gemiddelde wandelsnelheid verhogen: tips

Wil je jouw gemiddelde wandelsnelheid verhogen? Lees dan onderstaande tips. Deze tips helpen je namelijk op de lange termijn sneller te kunnen wandelen, zodat je meer kilometers af kunt leggen in dezelfde tijd.

Oefen met korte wandelingen

Ga niet direct 10 kilometer wandelen als je jouw wandelsnelheid wil verhogen, maar start met een wandeling van 5 kilometer. Kun je deze wandeling helemaal lopen in jouw verhoogde snelheid? Dan kun je je wandeling verlengen.

Train met een wandelschema

Online zijn tientallen verschillende wandelschema’s te vinden. Sommige schema’s zijn gericht op het vergroten van de wandelafstand. Andere schema’s kunnen je helpen je wandelsnelheid te verhogen. Zoek het juiste schema, houd dit schema aan tijdens het wandelen en je werkt actief aan een hogere wandelsnelheid. Voor je het weet, wandel je een stuk sneller dan voorheen.

Train verantwoord

Stel realistische doelen als je jouw wandelsnelheid wil verhogen. Met onrealistische doelen train je niet verantwoord en dit vergroot de kans op vervelende blessures. Door rustig en verantwoord te trainen, houd je het wandelen leuk.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here